AnalyticsMeetbare marketingresultaten (deel 3)

Er zijn vier bekende manieren om het rendement en de resultaten van de (online) marketingacties te meten:

Conversiepercentage

Als het doel van een campagne is om bezoekers om te zetten in leads of klanten, kan je met deze cijfers zien of de campagne het doel heeft bereikt. Het is belangrijk om conversiepercentages per kanaal en apparaat te controleren, zodat je meer kunt investeren in kanalen en apparaten die beter presteren dan andere.

Kosten per lead

Als je leads binnenhaalt via een marketingcampagne, kan je meten hoeveel je uitgeeft aan elke nieuwe lead. Als je de kosten per lead wilt bepalen, moet je de totale campagne-uitgaven verdelen over de totale leads die zijn gegenereerd via die campagne. Als de kosten per lead te hoog zijn is het goed om de campagne opnieuw te optimaliseren.

Kosten per acquisitie / verkoop

Deze kosten zijn de gemiddelde kosten voor het verwerven van een nieuwe klant. Als je de kosten per acquisitie wilt bepalen, deel je de totale campagne-uitgaven met het totale aantal verkopen dat is gegenereerd via de campagne. Als de kosten per acquisitie meer zijn dan wat de klant daadwerkelijk voor jouw bedrijf zal doen, wijst dit op een negatieve ROI. Ook dan kan je de marketingcampagnes optimaliseren om de kosten te verlagen.

Levenslange klantwaarde

Deze meetwaarde meet wat klanten tijdens hun levensduur zullen uitgeven. Om de levensduurwaarde van de klant te berekenen, kan je de gemiddelde verkoop per klant vermenigvuldigen met het gemiddelde aantal keren dat een klant per jaar koopt, vermenigvuldigd met de gemiddelde retentietijd in jaren voor een gemiddelde klant. Verder kijken dan de eerste aankoop en het zien van de langetermijnwinst levert een meer accurate ROI op. Echt!

Lees hier deel 1 en deel 2 van de blogs over meetbare marketingresultaten.