Content planning

In vijf stappen een content strategie (deel 1)

Een goed content plan loopt van strategie tot creatie en van creatie tot distributie…  Als je de volgende vijf stappen volgt (meer in deel 2) heb je een goedde basis van een content strategie en -planning!

  1. Welke media, welke content en welke doelgroep(en)

Stel vast welke doelgroepen je wilt bereiken met jouw verhaal/content? Stel o.a. de volgende vragen:

  • Waar vind ik mijn doelgroep?
  • Wie en waar zijn mijn ambassadeurs?
  • Op welke tijdstippen zijn zij online?
  • Welke vorm van content past bij hen?
  • Welke media(kanalen) passen bij ons? Bij onze organisatie?
  • Zijn we aantrekkelijk genoeg?
  • Kunnen we goede content creëren? Wat hebben we in huis? Wat moet extern?
  • Hebben wij tijd en budget om deze content strategie uit te voren?
  1. Bepaal de strategie

Stel vast of de marketing- en communicatiestrategie een goede basis voor de contentplanning is. Maak anders een keuze uit de volgende aanpak:

  • Het verhogen van de merkbekendheid
  • Het generen van nieuwe contacten en/of leads
  • Het positioneren van de organisatie als thought leader
  • Het verhogen van de online klanttevredenheid via reviews

En vergeet niet het verhaal (de story) goed in kaart te brengen/krijgen/houden…

  • Wat wil je vertellen?
  • In welke context? En waarom?
  • Wat is het onderscheidend vermogen?
  • Hoe duurzaam is het verhaal?
  • Wat is de betrokkenheid van de doelgroepen bij jouw verhaal?

In een volgend blog ga ik verder met stap 3, 4 en 5…

Bron: Engaging content van Patrick Petersen