De corprate story

In de praktijk kom ik goede en inspirerende voorbeelden tegen van een ‘corporate story’. Dat schreef ik al eerder in mijn blog What’s your story? Maar soms moet het verhaal van een organisatie nog vastgelegd worden. En wat zegt ‘de theorie’ over de corporate story?

corporatestoryRichting geven

De corporate story is in eerste instantie een instrument dat helpt richting te geven om het identiteitsproces binnen een organisatie goed vorm te geven. In deze corporate story komen de kernwaarden uitgebreid terug. Het kan worden ingezet als schakel tussen identiteit, positionering en profilering. De corporate story bepaalt de koers van een bedrijf.  Welke kant ga je op en waarom? Het is een strategisch kompas voor de toekomst en vertrekpunt voor de toekomst en een vertrekpunt voor alle communicatie.

Communicatiedoelstellingen

Het verhaal – de story – is de basis voor de communicatiedoelstellingen. Het biedt medewerkers een duidelijk kader dat hun werk zinvol maakt: het beschrijft wat hen onderling en met het bedrijf verbindt. Communicatiedoelstellingen hebben vaak betrekking op kennis, houding en gedrag.. Dat kan bijvoorbeeld zijn het helder uitdragen van de identiteit van een organisatie en het klantgericht werken van medewerkers.

Er zijn verschillende situaties waarin je een corporate story kan of moet vastleggen:

  1. Er komt een ingrijpende organisatieverandering;
  2. De identiteit moet sterker worden uitgedragen;
  3. Het bedrijf heef een duidelijke visie op de toekomst;
  4. De organisatie heeft een duidelijk verhaal en is daar trots op!

Doelgroepen 

De corporate story is bedoeld voor iedereen die van belang is voor het succes van een organisatie; management en medewerkers, klanten en relaties en stakeholders. Medewerkers willen werken voor een organisatie die ertoe doet. Ze willen deel uitmaken van een verhaal. De corporate story versterkt de binding en de betrokkenheid met elkaar en de organisatie. Door het verhaal ook te koppelen aan de externe communicatie komt het ook buiten de organisatie tot leven: “It takes a thousand voices to tell a single story”. En klanten kopen namelijk geen product of dienst maar een verhaal!

[ Bron: Communicatie van Rendement ]