Meetbare marketingresultaten (deel 1)

Google AnalyticsGoogle Analytics is leuk en elke maand een prachtig rapport in de mail of een dashboard vol grafieken op je scherm is zo mogelijk nog leuker. Maar zonder doelstellingen van een organisatie te koppelen aan Analytics is het allemaal niet zo zinvol.

Voorbeelden:

  • Als je meer omzet en winst wilt behalen kan je de volgende doelstellingen vaststellen: meer verkoop in de webshop of een hoger gemiddeld orderbedrag bij de online bestellingen.
  •  Bij maatschappelijke doelstellingen kan dat zijn: meer betrokken mensen online bereiken of het verhogen van de online donaties.
  • Voor publieke organisaties kunnen de volgende doelstellingen van toepassing zijn: het bieden van een gebruiksvriendelijke website of online de juiste informatie goed vindbaar maken.

Een customer journey model helpt met het in kaart brengen van de online doelstellingen. Het gaat vaak uit van See Think Do-model. “See” is de doelgroep bereike. “Think” is de doelgroep laten kennismaken met de organisatie en “Do” is de daadwerkelijke actie (aankoop/bestelling/aanvraag). Voor elke fase kan je doelstellingen bepalen. Vaak is de doelstelling in de laatste fase het belangrijkste. Meer daarover in een volgend blog!