Drie keer zeven stappen

3x7In het boek Zo verkoop je alles van Erwin Wijman staan verschillende stappen voor het marketing en sales traject. Lekker overzichtelijk en met vele handige voorbeelden. Voor dit blog vond ik inspiratie voor drie onderwerpen; een marketingplan dat echt werkt, succesvolle manieren om nieuwe klanten binnen te halen én hoe je van een gewoon merk een bijzonder merk maakt…

Een marketingplan dat echt werkt

Hoe goed je product of dienst ook is, het verkoopt niet vanzelf. Je hebt daarvoor toch altijd een marketingplan of businessplan nodig. Deze zeven vragen (stappen) helpen je bij het opstellen van jouw plan.

  1. Wat en wie zijn jouw doelgroep(en)?
  2. Hoe ga je de doelgroep(en) aanspreken?
  3. Welke rol vervul je in het leven van jouw klant?
  4. Waarom koopt de klant juist van jou?
  5. Hoe val je op?
  6. Ben je realistisch in jouw doelstellingen en aanpak?
  7. Ben je realistisch in jouw omzetverwachtingen?

Succesvolle manieren om nieuwe klanten binnen te halen

Hoe vind je klanten en hoe houd je hen vast? Dat zijn de kernvragen voor iedere ondernemer en marketeer. Hier zijn zeven manieren om meer klanten te krijgen.

  1. Stem alles in je bedrijf af op de klant
  2. Stel je aanbod regelmatig bij
  3. Voeg waarde toe voor je klanten
  4. Trek steeds nieuwe klanten aan
  5. Zorg dat je online goed vindbaar bent
  6. Zorg voor een schaalbaar businessmodel
  7. Zorg dat je onderscheidend en verrassend bent – en blijft

Hoe je van een gewoon merk een bijzonder merk maakt

Het merk is vaak voor een organisatie of bedrijf het belangrijkste ‘bezit’. Je moet altijd blijven bouwen – en sleutelen – om een sterk merk te blijven. Maar wel relevant, herkenbaar en toch ook in beweging. Hoe doe je dat?

  1. Zorg dat jouw klanten jou aan zijn/haar omgeving kan verkopen
  2. Zorg voor een onderscheidend product of dienst
  3. Een product/dienst dat zich in een overvolle markt onderscheidt, wordt een succes
  4. Goede en onderscheidende reclame en marketing is noodzakelijk
  5. Onderscheid maak je groot met een groot idee
  6. Zorg dat je je tussen succesvolle andere merken nestelt
  7. Consistentie en herkenbaarheid maken dat een merk ‘blijft hangen’