timeless-link-buildingLinkbuilding is nog altijd van essentieel belang voor zoekmachine optimalisatie. Maar Google’s algoritmes veranderen heel vaak, en niet alle backlinks zijn gelijk. Spamlinks en backlinks met weinig waarde bijvoorbeeld, kunnen een averechts effect hebben op je ranking en vindbaarheid. Het is voor marketeers cruciaal om goed uit te zoeken welke backlinks voor hun website de beste resultaten opleveren. Om je op weg te helpen hebben we in dit artikel de 5 beste linkbuilding strategieën voor 2018 op een rijtje gezet!

#1. Investeer in je content

Content is nog altijd King, en linkbuilding is zinloos zonder goede content. Pas als je kwalitatief hoogwaardige blogposts en artikelen hebt gepubliceerd (uiteraard gerelateerd aan je product of dienst) kun je aan linkbuilding gaan denken. Als je automatisch backlinks krijgt nadat je content online hebt gezet, is dat bewijs van de echte waarde van die content. Google’s algoritmes zijn tegenwoordig dusdanig geavanceerd dat ze automatisch de kwaliteit van je content kunnen beoordelen. Waar keyword stuffing voorheen de norm was, wordt dit vandaag de dag aangemerkt als spam content. Wil je echt hoger in Google komen, dan zul je moeten investeren in je tekstschrijvers.

#2. Schrijf gastblogs

Het schrijven van gastblogs is één van de beste manieren om backlinks te genereren en meer webverkeer naar je site te trekken. Deze linkbuilding strategie zal nooit verouderen. Het is echter wel van belang dat je gastblogs relevante backlinks opleveren. Je kunt daarom het beste samenwerken met blogs die content syndicatie ondersteunen. Er zijn veel blogs die hun eigen netwerk hebben opgezet om samen te werken met andere websites en blogs binnen hetzelfde vakgebied. Ze bloggen voor elkaar en linken naar elkaars content, om zo meer webverkeer te genereren en hoger in Google te komen.

#3. Pas de Skyscraper techniek toe

De Skyscraper techniek is uitgevonden door Brian Dean. Het idee is gebaseerd op het vinden van de meest populaire content in jouw vakgebied of niche, om deze vervolgens te herschrijven tot nog betere content met dezelfde boodschap. Vervolgens neem je contact op met de websites en blogs die al vaker naar soortgelijke content hebben gelinkt. De Skyscraper techniek is een relatief nieuwe linkbuilding techniek, die al voor veel ondernemingen goede resultaten heeft opgeleverd.

#4. Profiteer van dode links

We spreken van een dode link wanneer een webpagina naar een bron linkt die niet langer beschikbaar is. Omdat dit voor een negatieve gebruikerservaring zorgt, zullen websites er veel aan doen om dode links te voorkomen. En daar kun jij van profiteren. Om te beginnen moet je een website vinden die geschikt is voor jouw niche, en twee of meer dode links heeft. Je neemt contact op met het betreffende bedrijf om aan te geven dat hun links niet meer werken, en stelt voor dat zij hun dode links zo aanpassen dat ze naar jou linken. Want jij hebt toevallig artikelen geschreven die bijna gelijk zijn aan hun originele content! Deze linkbuilding techniek wordt ook wel dead link building of broken link building genoemd.

#5. Zorg voor backlinks van sites die zelf ook goed ranken

De relevantie van je backlinks is belangrijk. Maar als je hoger in Google wilt komen, is het zaak dat je backlinks krijgt van betrouwbare websites die (ook) al hoog in Google staan. Eén backlink van een goedbezochte website in de top 5 van Google is veel waardevoller dan 10 backlinks van slecht rankende sites die zelf nauwelijks bezoekers hebben. Met andere woorden: kwaliteit boven kwantiteit.

De bovengenoemde linkbuilding strategieën zijn geen garantie voor succes; er zijn tijden dat zelfs de meest doordachte tactieken anders uitpakken dan je gedacht had. Maar als je voldoende aandacht aan linkbuilding besteed, zul je hier uiteindelijk zeker de vruchten van plukken. Bij een gebrek aan tijd of expertise kun je natuurlijk ook je linkbuilding uitbesteden. Doe je dit goed, dan is het de beste investering die je kunt doen.

[ Gastblog van Jaimy Quentin – Reputatie Marketeer ]