Missie en visie

In 2020 wil ik aan de slag met het uitwerken en vaststellen van mijn missie en visie. Welke ambities heb ik met Marketing-Menu en welke ideeën heb ik over de toekomst? Dat is mijn doel voor het nieuwe jaar…

Wat zijn de definities van een missie en een visie ook alweer?

Missie

In een missie leg je de identiteit van de organisatie vast. In korte lijnen geeft het de ‘bestaansrechts’ van de organisatie weer. Je laat onder meer zien wat de onderneming doet in de dagelijkse praktijk. Je laat daarnaast zien op welke manier de onderneming waarde toevoegt; op welke manier is het bijvoorbeeld onderscheidend van de concurrentie?

De missie is niet alleen bedoeld voor uitstraling naar je directe klanten. Ook de medewerkers, leveranciers en bijvoorbeeld de media spelen een belangrijke rol hierin. Je wilt natuurlijk één ‘identiteit’ hebben. Het is dus niet de bedoeling om voor elke stakeholder een missie op te stellen.

Een missie wordt ook wel mission statement genoemd. Enkele vragen die je kan beantwoorden bij het maken van een missie zijn:

  • Waarom bestaat de organisatie?
  • Welke behoefte vult het bedrijf in?
  • Waar geloven wij in?
  • Wat doet de onderneming?
  • Voor wie doen wij het?
  • Wat zijn de unique selling points?
  • Wat is het onderscheidend vermogen?
  • Wat zijn de kernwaarden?

Een missie is uiteindelijk de weg naar het behalen van de visie (toekomstdroom). De missie is ook wel tijdloos en gaat over het ‘hedendaagse’. Een tijdsperiode kan je beramen op 3-5 jaar.

Visie

Een visie is hetgeen wat het bedrijf wilt bereiken in de toekomst. Het geeft een helder beeld weer van de ideale situatie als de missie wordt behaald. Bij het formuleren van een visie gaat het dus om een droomscenario. Het geeft een beeld weer van de toekomst. Bij het opstellen van een visie kan jij dus de volgende vraag stellen: Wat als de organisatie de missie behaald; hoe ziet het er dan over 10 jaar uit?

Door bovenstaande vraag te beantwoorden heb je al de basis van jouw visie. Dit moet uiteraard ook de werknemers motiveren en inspireren. Enkele kenmerken van een visie zijn:

  • Uiteindelijke doel van de organisatie in de toekomst
  • Een kijk op de langere termijn
  • Gericht op de markt of de wereld (leefomgeving)

Bron: MarketingScriptie

 

 

 

 

ketingscriptie.nl/missie-visie-formuleren/