Check de checklist

4P Marketing mix Product Place Price Promotion Business concept illustration with megaphone and icons

Waar moet een goede briefing aan voldoen? 

Eigenlijk is elk contactmoment in de customer journey onderdeel van een marketingactie, al kan natuurlijk de doelstelling en doelgroep verschillend zijn. Deze checklist voor een briefing is – wat mij betreft – altijd een goed uitgangspunt…

 

Checklist

  1. Is de campagne eenmalig of doorlopend? Is het een campagne bijvoorbeeld gericht op moederdag of kerst? Of juist gericht op klanttevredenheid?
  2. Wat zijn de doelstellingen? Wat willen we bereiken? Meer bezoekers op de website? Meer naamsbekendheid? Meer verkopen? of ….?
  3. Wat is het concept? Wat is de boodschap? Wat willen we zeggen? Wat willen we creatief gezien bereiken?
  4. Wat is de propositie? Wat is het aanbod? Wat is het verhaal? Is er sprake van een speciale aanbieding?
  5. Op welke doelgroepen* richten wij ons? Wie willen we bereiken? Gaat het om massa of persoonlijke communicatie?
  6. Welke media en middelen zetten we in? Kiezen we radio of tv, advertenties, zoekmachines, social  media, displays of folders?

Maar vergeet ik misschien nog iets? Kortom; check jij deze checklist?

*checklist criteria doelgroepen; klantenstatus, productbezit, persoonlijke kenmerken, geografische kenmerken, online gedrag, en interessegebieden.