Een krachtige ‘marketingtool’: mond-tot-mondreclame!
En het is nog betrouwbaar, eenvoudig en goedkoop ook…
Bij het vaststellen van de reputatie van een organisatie ligt de focus vaak op imago, corporate branding en content marketing aspecten. Ook de social media en andere online activiteiten spelen een grote rol. Ik geloof echter dat de “ouderwetse” mond-tot-mondreclame nog steeds een hele sterke – en onmisbare – marketingtool is. Want zoals we weten gaat het bij mond-tot-mondreclame om de promotie (PR) die door klanten/consumenten onderling gemaakt wordt. Het woord gaat van mond tot mond…
Van marketingcommunicatie en reclame naar positieve verhalen over jou van klanten… Het klinkt misschien als open deuren, maar ik heb toch tien tips hieronder op een rijtje gezet.
- Wees altijd jezelf
- Maak waar wat je belooft
- Zorg voor tevreden klanten
- Maak excuses bij fouten
- Vraag om reviews en aanbevelingen
- Bied meerwaarde
- Wees spraakmakend
- Blijf in contact met klanten
- Zorg voor (online) bereikbaarheid
- Publiceer artikelen of een boek
En nu?
Hoe kan je nu mond-tot-mondreclame realiseren en liever nog ‘regisseren’? Hoe werkt dat? Het aanbod van diensten en producten moet eerst voor de klanten compleet helder zijn voordat ze er (positief) over gaan praten. Vraag jezelf daarna af wie je wilt dat wat en wanneer en hoe gaat zeggen? Als laatste neem je deze vragen en antwoorden mee in een (online) communicatieplan.
Ik sluit graag af met een quote die ik online ergens gelezen heb: “I want word of mouth to be our biggest voice”. Laat inderdaad de klanten maar het meeste geluid (PR en promotie) maken. Dat is erg geloofwaardig en daardoor onbetaalbaar!
Goed om weer eens een keertje aan te worden herinnerd!
Echt helemaal mee eens. Je bent zo goed als dat er over je gesproken wordt. Zelfs grote merken gebriken dit nu eigenlijk door blogers en vloggers reclame te laten maken. Ik sta vooral achter punt 1 en 3 die je noemt!
Helemaal mee eens! Ik ben nog wel benieuwd naar hoe regisseer je dat dan? Wie vraag je waarover te spreken en hoe?
Helemaal mee eens en herkenbaar! Zowel online als offline (ouderwetse mond-tot-mond reclame) is onderlinge promotie door klanten belangrijke PR. Maak van een “Klacht een Kans” wil ik daar nog aan toevoegen.
Fijne reminder zoals het wordt beschreven!
Helemaal mee eens mond op mond reclame is het beste. Hoe positiever de ervaring des te beter de reclame!
Ouderwetse mond tot mond reclame is denk ik één van de meest belangrijke factoren, zeker nu iedereen tegenwoordig op social media beoordelingen schrijft. Ik zie hierin kansen, maar ook bedreigingen, van nature is het namelijk wel zo dat ontevreden mensen zich sneller laten horen.
Klopt. En een tevreden klant zal ook niet nalaten om reclame voor je te maken.
Helemaal waar!
Helemaal mee eens, ik vind de punten die je opnoemt erg goed. Zou elke ondernemer of bedrijf in zijn oren moeten knopen!