emailmarketing[ gastblog ]

Best pratices voor nieuwe e-mailmarketeers

Wanneer je met e-mailmarketing begint en je je nog nooit in het onderwerp verdiept hebt, kan dit marketingkanaal overweldigend overkomen. Je kunt namelijk een enkele nieuwsbrieven versturen, maar ook complete e-mailmarketing campagnes opzetten die de abonnee van A tot Z door de klanten lifecycle begeleiden. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Megan de Graaf van nieuwsbrief software Newsletter2Go vertelt je vandaag de 5 best practices in e-mailmarketing. Richt je op deze belangrijke punten en je bent verzekerd van een goede e-mailmarketing basis.

1. Zorg voor een kwalitatieve adreslijst

E-mailmarketing begint bij een goedgevuld adresboek. Verzamel nieuwe abonnees door strategisch aanmeldformulieren op je website te integreren. Je kunt bijvoorbeeld een beknopte versie in de footer en sidebar plaatsen en het aanmeldformulier in blogartikelen en op de contactpagina insluiten.

Gebruik altijd een double opt-in proces. Bij dit soort aanmeldingen moet de ontvanger na het aanmelden op een link klikken die in een bevestigingsmail wordt verstuurd. Pas dan wordt de ontvanger aan het adresboek toegevoegd. Op deze manier weet je zeker dat je toestemming hebt om de ontvanger te contacteren en kom je in de toekomst nooit in problemen. Een automatisch double opt-in proces kun je met een nieuwsbrief software ontwerpen.

Wees niet verleid om e-mailadressen te kopen om je adresboek te vullen. Niet alleen is het riskant, het is ook zonde van je geld. Veel adressen zijn namelijk inactief en wanneer je de ontvanger wel kunt bereiken is de kans groot dat de ontvanger zich direct afmeldt. Nieuwsbrieven van onbekende ontvangers en irrelevante topics worden in de meeste gevallen als spam gemarkeerd of direct naar de prullenbak verplaatst.

Om klanten te motiveren om zich voor de nieuwsbrief in te schrijven, kun je ze in ruil voor een e-mailadres bijvoorbeeld een e-book, kortingscode, gratis verzending, proefperiode of whitepaper aanbieden.

2. Verzend altijd een persoonlijke e-mail

In 2017 kom je niet meer weg met het massaal versturen van e-mailcampagnes zonder personalisatie. De dagen waarin e-mails begonnen met “Beste meneer/mevrouw” zijn voorbij, tegenwoordig verwachten abonnees dat ze persoonlijk aangesproken worden en e-mails ontvangen die relevant voor hen zijn. Ze verwachten content en producten die passen bij hun interesses en niet overduidelijk naar het gehele adresboek zijn verstuurd.

Analyseer daarom zoveel mogelijk gegevens die je over je ontvangers hebt verzameld, bijvoorbeeld de leeftijd, locatie, op welke links er is geklikt en wat de laatste aankoop was. Dit soort informatie kan later gebruikt worden om gesegmenteerde e-mails te versturen.

3. Test, test en test nogmaals de weergave

We leven in een tijdperk waarin we e-mails zowel op desktop als on-the-go kunnen lezen. Daarnaast zijn voor het lezen en openen van e-mails tal van e-mailprogramma’s beschikbaar, zoals Gmail en Outlook. Verschillende e-mailclients, verschillende mobiele apparaten. Handig, maar lastig voor de e-mailmarketeer om de nieuwsbrief op alle beeldschermen goed te weergeven. Vandaar dat een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing het testen van de weergave is.

Zorg ervoor dat je e-mails altijd correct weergeven kunnen worden en dat je een back-up plan voorbereid hebt mocht dit niet het geval zijn. Dit begint een responsive nieuwsbrief template. Dit soort templates passen zich automatisch aan het beeldschermformaat aan en herstructureren zo nodig de diverse elementen. Een alternatieve tekst in het geval dat de afbeelding niet kan worden weergeven zorgt ervoor dat lezers altijd een idee hebben van wat er in de nieuwsbrief hoort te staan. Verder helpt client testing om de weergave in diverse programma’s en beeldschermen te testen.

Tenslotte zijn enkele basisregels voor het e-mail ontwerp dat de tekst foutloos is geschreven, de nieuwsbrief over een tekst/beeldverhouding (2/3-1/3) beschikt en dat het gebruik van spamwoorden zoals casino, gratis en seks minimaal gebruikt worden.

4. Integreer e-mailmarketing automation in je strategie

Wanneer je het maken van nieuwsbrieven eenmaal onder de knie hebt is de volgende stap om enkele geautomatiseerde campagnes op te zetten. Waarom? E-mail automation bespaart je een hoop tijd en heeft alleen maar voordelen voor je conversies en klantbetrokkenheid.

Geautomatiseerde e-mails zoals welkomstmailings, verjaardagsmailings en follow-up mailings zijn e-mails die automatisch worden verzonden aan de hand van bepaalde triggers. Dit kan bijvoorbeeld aan actie, datum of het wel of niet openen van een bepaalde e-mail zijn. Een automation e-mail kan de klant aan zijn verlaten winkelwagen helpen herinneren en zorgt voor regelmatig contact met nieuw geregistreerde klanten. Je kunt nieuwe abonnees bijvoorbeeld een aantal dagen na de aanmelding ondersteuning of een gratis intakegesprek aanbieden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Goed gekozen campagnes kunnen een zeer positieve invloed op de verkoop en klantenloyaliteit hebben.

5.  Analyseer de verzonden campagnes

Deze stap wordt door veel e-mailmarketeers vergeten. Na het verzenden van de e-mailcampagne is je taak nog niet voldaan. Bekijk enkele dagen na de verzending van iedere nieuwsbrief hoe goed de prestaties waren. Ontdek hoeveel ontvangers de e-mail hebben geopend, welke links in de nieuwsbrief interessant waren, wie zich heeft afgemeld en waarom dit het geval was. Dit zijn allemaal leerzame statistieken die je helpen om de volgende e-mailmarketing campagne te optimaliseren. Daarnaast helpen deze gegevens je om het publiek te analyseren en beter hun behoeftes en interesses te leren kennen.

Een goede e-mailmarketeer kent zijn publiek tot in detail en speelt hierop in door perfect afgestemde nieuwsbrieven naar individuele ontvangers te sturen. Hierbij worden de lifecycle en interesses van de klant in acht genomen en wordt de content zodanig aangepast. Succes!