Boekentip 4: De macht van Facebook

Okee, de problemen rondom de beursgang van Facebook zijn inmiddels duidelijk. Daar kunnen we niet om heen. Het brengt Facebook vooral negatief in het nieuws de laatste weken. Maar… met zo’n 1 miljard leden is Facebook inmiddels wel heel machtig geworden. Veel mensen delen dagelijks lief en leed en brengen uren met hun Facebook vrienden door. Gezien de enorme hoeveelheid (persoonlijke) gegevens en details die wij aan Facebook toevertrouwen is Facebook ook voor het ontwikkelen van reclame- en marketingcampagnes zeer interessant. Doelgroepselectie wordt een stuk eenvoudiger zo.

Maar hoeveel macht heeft Facebook nu eigenlijk echt? En hoe is dat ontstaan? Wat zijn de toekomstverwachtingen? Lees het boek voor de antwoorden! De auteurs is Peter Olsthoorn. Hij was in 1995 één van de eerste Europese internetjournalisten. Peter schreef in 1997 ‘Internet en Intranet’ en in 2010 ‘De macht van Google’. Nu schreef hij een boek over ‘De macht van Facebook’.

Wat anderen zeggen

“Na de wereld van Google brengt Peter Olsthoorn nu met het van hem bekende scherpe analytische vermogen de macht van Facebook voor ons in kaart. Onweerstaanbaar.”- Ben Verwaayen, bestuursvoorzitter van Alcatel-Lucent .

“Nog niet eerder is het fenomeen Facebook zo intens en diepgaand geanalyseerd als in dit boek, puttend uit talloze bronnen. Peter Olsthoorn paart humor aan ernst, gefundeerde argwaan aan oprechte nieuwsgierigheid, en harde kritiek aan onderbouwde bewondering.”- Antoinette Hoes, Head of Strategy van digital marketing agency Tribal DDB.

“Neêrlands scherpste internetjournalist fileert Facebook nauwgezet. Met zijn motto ‘eerst de feiten, daarna de meningen’ is dit weer een must read voor ieder individu en bedrijf dat wil begrijpen hoe ‘het sociale’ het internet overneemt.” – Vincent Everts, vermaard internetadviseur.

“Met zijn ongeëvenaarde feitenkennis biedt Peter Olsthoorn ons na Google nu ook diepgaand inzicht in de excessen en innovaties van Facebook.” – Geert Lovink, mediatheoreticus en internetcriticus, Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam.

Conclusie

Het boek bevat veel (nieuws)feiten en geeft een heldere analyse van Facebook. Het is lekker vlot geschreven en is daarom een leuk boek om te lezen. Het geeft goed de rol van Facebook in ons dagelijks leven aan. Het boek laat ook duidelijk zien welke afwegingen er zijn gemaakt als het gaat om privacyaspecten en de commerciële kanten van het sociale netwerk. Interessant!