Boekentip 6: Brandwashed

Ben je ooit gezwicht voor een zeurend kind dat heel graag speelgoed van een bepaald merk wilde hebben? Heb je weleens een boek gekocht alleen omdat het op de bestsellerlijst stond? Slaap je met je smart phone tussen jou en je partner? Heb je regelmatig iets geliked op Facebook? Ja, dan ben ook jij ‘gebrandwashed’!

Merkenoorlog

Marketinggoeroe Martin Lindstrom weet waarover hij praat want hij strijdt al twintig jaar aan de frontlinie van de ‘merkenoorlog’. In Brandwashed beschrijft hij de psychologische aanpak die marketeers en adverteerders gebruiken om creatief met de waarheid om te gaan en om ons te manipuleren om producten kopen. Op basis van de ervaringen die hij heeft opgedaan bij de grootste en winstgevendste bedrijven ter wereld, en opzienbarend nieuw onderzoek dat speciaal voor dit boek is uitgevoerd, onthult hij goed bewaarde geheimen van de marketingwereld.

De familie Morgenson

In het laatste hoofdstuk maken we kennis met de familie Morgenson. Martin Lindstrom is een uniek en bijzonder experiment gestart om zijn theorieën te ‘bewijzen’. Er is een real life serie gemaakt van een gezin in Californië dat dagelijks gefilmd is. Zij heb stiekem geprobeerd (en met succes!) om vrienden, collega’s en familie te verleiden tot het kopen van vooraf zorgvuldig geselecteerde merken. Opvallende resultaten zijn gerealiseerd! Kortom; wat mevrouw Morgenson heeft willen wij ook…

Conclusies

Brandwashed geeft een heel ander beeld van marketing dan de meeste (marketing) vakboeken en – literatuur. Martin Lindstrom gaat hier en daar erg ver in zijn conclusies, maar het is al met al een  heel interessant en boeiend boek geworden.  Andere reacties zijn: “Brandwashed is slim, zet je aan het denken en is heel erg grappig” – Steven Levitt. “Ik vind het fascinerend en verhelderend, als zakenvrouw en consument” – Tyra Banks. “Als je producten koopt, moet je dit boek lezen”- Tom Rath.  Lees voor meer achtergrondinformatie ook de uitgebreide review via MolBlog.