Van “Trust Me’ naar ‘Show Me’

Blogs, boeken en artikelen staan er vol mee; de trends en ontwikkelingen in het communicatievak. Men is natuurlijk niet (meer) geïnteresseerd in mooie plaatjes en prachtige reclames, het gaat om de waarheid en niets dan de waarheid. Geloofwaardig zijn en blijven (!) is natuurlijk van groot belang. Van ‘vertrouw me’ naar ‘laat het maar zien’. Dat is het uitgangspunt voor de huidige communicatieprofessional…

Trends

We komen verschillende trends tegen. Betteke van Ruler[1] noemt drie trends: Van Offline naar Online, De Vertrouwenskwestie en De Communicatieve Organisatie. Daarbij spreekt zij over de vier “C’s” van het vak; Counseling, Coaching, Conceptualisering en Creatie. Deze vier deelgebieden geven denk ik een goede samenvatting van ons (nieuwe) vakgebied. Er zal ook gewerkt moeten worden aan het verschuiven van de ‘eigen communicatie’ naar het ondersteunen van de communicatie van anderen. Ron van der Jagt zegt daarover in een blog “Meer met minder” en “Pessimisten hebben gelijk, optimisten hebben succes”. Het duidelijk; ons vak is volop in beweging. Interessante tijden!

Trust me

Als het gaat om de trends staat ‘vertrouwen’ en ‘geloofwaardigheid’ hoog op de communicatiekalender. En terecht. Zolang er nog paardenvlees in lasagne zit en falende topbankiers hoge bonussen ontvangen, blijft dat nog wel even zo. Volgens de Trust Barometer van Edelman is er in het hele land nog veel vertrouwen te winnen. Of het nu gaat om de overheid, het bedrijfsleven of de media; er is werk aan de winkel! Als je de Nederlandse cijfers vergelijkt met andere landen in Europa is het in Nederland bijzonder slecht gesteld met het vertrouwen. Communicatieprofessionals moeten (blijven) werken aan de beeldvorming en reputatie van een organisatie. Bouwen aan vertrouwen is natuurlijk niet alleen de taak voor communicatie, want daar speelt iedereen binnen een organisatie een rol in. We kunnen wel adviseren, regisseren en coördineren. Er is zelfs een Spel over Vertrouwen (van Marjoleine Georgette van der Meij) voor alle communicatiecollega’s.

Show me

We zullen het moeten laten zien. Van het ontwikkelingen van een communicatiestrategie naar het  vertrouwen herstellen bij de stakeholders. Of van een arrogante zelfverzekerde uitstraling naar verantwoording afleggen en geloofwaardig zijn. Dat de marktontwikkelingen een effect hebben op de invulling van communicatie-vacatures en -opdrachten spreekt voor zich. Behalve de focus op de waarheid en vertrouwen is de rol van communicatie binnen een organisatie anno 2013 echt anders, dus de invulling van functies zijn ook anders. Michel Schilders van USG Capacity heeft deze trends en ontwikkelingen in de arbeidsmarkt voor een blog op MarketingFacts uitgezocht. Er zijn minder functies en meer taken. Toch ook ‘meer is minder’ zoals Ron van der Jagt in zijn eerder genoemde blog zegt? Daarbij is er een groeiende behoefte aan specialisten maar wel met een generalistische aanpak. Van advies tot uitvoering; de communicatieprofessional moet het allemaal kunnen… Trust us – We show you!


[1] Bron: Communicatie NU – pagina 13-15 “Trends in het vak” – Betteke van Ruler e.a.