KPI

Top drie KPI

Wat zijn nu goede KPI’s? Met meer mogelijkheden tot klantencontact, meer (online) kanalen en een enorme groei aan data en een wereld waarin alles meetbaar is zoeken we steeds vaker naar goede KPI’s. In het Jaarboek van Marketingfacts zag ik een top drie.

Klantwaarde

Dit is de hoeveelheid geld die alle klanten in je klantenbestand vertegenwoordigen over tijd. Als je in kaart hebt hoeveel jouw klanten opleveren, leer je ze steeds beter kennen. Je kunt met behulp van bepaalde data bepalen of het bijvoorbeeld zin heeft om een campagne te voeren met als doel meer waarde uit jouw klanten te halen.

Omvang klantendatabase

Het gaat hier om het aantal actieve klanten in je database. Klanten die regelmatig betalen voor een product of dienst zijn dus essentieel voor jouw succes. Een grotere klantenbase met meer omzet en het behouden van klanten is immers net zo belangrijk als het werven van nieuwe klanten!

Klanttevredenheid

Deze KPI os erg belangrijk omdat het de beste voorspeller van de toekomst is als het gaat om de toekomstige omzet. Tevreden klanten vormen een platform waarbinnen je warde kunt verhogen. Daarnaast is een tevreden klant ook vaak een trouwe klant.

Bron: Marketingfacts Jaarboek 2018-2019