Gastblog van Roos Jansen van iWriter

Meer engagement en loyaliteit?

Toon je ware gezicht

Een gezicht bij jouw bedrijf

blogAls bedrijf wil je jouw klanten dichtbij je halen én houden. Een van de sleutels hiertoe is je zo open en authentiek mogelijk op te stellen, maar ook vertrouwen is hierbij een kernbegrip. Online vertrouwen opwekken is echter een stuk moeilijker, door het ontbreken van persoonlijk contact. De transparantie van sociale media hebben er echter wel steeds meer voor gezorgd dat ook bedrijven een online gezicht krijgen. Mits wel de juiste aanpak wordt gevolgd. De tijd van nietszeggende stockfoto’s is immers voorbij, mensen willen het échte gezicht achter het bedrijf zien en jou beter leren kennen. Het is dan ook geen kwestie meer van kiezen, online transparantie is een must. In het moderne digitale tijdperk ligt de macht al een tijdje bij de consument. De consument wordt namelijk steeds kritischer en baseert de keuze voor een product of dienst steeds vaker op de ervaringen van anderen. Want ook via anderen krijgen ze het gevoel dat ze jou leren kennen. We luisteren immers graag naar onze vrienden, collega’s en vakgenoten. Kun jij meedoen op het niveau van een vriend of collega?

Boeien én binden

Een belangrijke manier om binding te creëren met je doelgroep, is door iets nuttigs te melden. Door via content marketing te zorgen voor waardevolle content die mensen graag zien, lezen of horen. Om deze vervolgens te delen met vrienden, familie en collega’s. Content marketing draait namelijk volledig om een goede verbinding tussen de doelgroep en het bedrijf. Met goede content schrijven bindt een bedrijf de doelgroep aan zowel de website als het merk. Eigenlijk gaat daarbij in eerste instantie voor een groot deel over het opbouwen van authenticiteit en vertrouwen. Dit kun je doen door je open te gedragen, proactief te zijn en continu de discussie en interactie aan te gaan met je doelgroep. Denk daarbij aan een goed onderhouden blog, forum of social media pagina’s zoals Facebook, Twitter en Youtube.

De opkomst van visuele content
Als ik de tijdlijn van mijn social media pagina’s vergelijk met hoe deze er een paar jaar geleden uitzag, zie ik dat deze een enorme visuele evolutie heeft doorgemaakt. Met name door de opkomst en populariteit van andere sociale kanalen zoals Instagram en Pinterest is visuele content cruciaal geworden op social media. De moderne tijdlijn staat vol met memes, filmpjes en flitsende, grote afbeeldingen. Het belang van visual content marketing heeft daarom ook een indrukwekkende groei doorgemaakt. Beelden zeggen namelijk meer dan woorden. En als beelden echt indruk maken, worden deze gedeeld. Je website mag daarom grote afbeeldingen en video’s bevatten. Neem je bezoekers mee op reis en leg met een filmpje uit waar jouw bedrijf voor staat. Houd een live sessie op Facebook of plaats een selfie met het kantoorpersoneel. Jouw doelgroep wil weten wie jij bent door visueel kennis te maken met jou, je organisatie en de werkvloer. Geef een kijkje in de keuken.

Meer customer engagement?

Wil jij dat jouw doelgroep zich betrokken voelt bij jouw bedrijf, merk en blog? Dan dien je er op alle mogelijke manieren voor te zorgen dat jouw doelgroep weet met wie ze te maken hebben. Door jouw ware gezicht te tonen, te boeien en interactief te zijn. Met échte foto’s, échte mensen en échte content. Pas dan trek je de aandacht en wek je het vertrouwen. Met als ultieme doel dat jouw doelgroep uitgroeit van prospect tot ambassadeur.