The sky is the limitAls marketing- en communicatieadviseur merk ik regelmatig dat men soms denkt dat mijn werk vooral bestaat uit het (laten) maken van websites, het ontwikkelen van een folder of het bedenken van een opvallende marketingactie. Deze zaken horen inderdaad vaak bij de invulling van de communicatiestrategie en de uitvoering van een communicatieplan. Dat klopt. En dat deel is ook erg belangrijk

Maar… ik vind het vaak het allerfijnste als ik samen met een organisatie kan ‘ondernemen’. Meedenken om hun organisatie te laten groeien, winstgevend(er) te laten zijn of een sterke(re) positionering in de markt. Samenwerken aan die ambitie. You name it; the sky is the limit!

Ik vind het professioneel als marketing een belangrijk onderdeel uitmaakt van een organisatie. En niet dat ‘marketing er een beetje bij hangt’. Al zie ik dat wel af en toe, zeker in het MKB.

In het boek Business Marketing Management worden verschillende niveaus van marketing omschreven.

Marketing op ondernemingsniveau

Hierbij gaat het om het vaststellen van de markt waarin een organisatie opereert, de kerncompetenties en de positionering van een organisatie.  Hieronder vallen vaak de volgende taken en verantwoordelijkheden:

  • analyse van de markt , concurrentie en omgeving;
  • positionering en vaststellen kerncompetenties en toegevoegde waarde;
  • ontwikkelen en/of optimaliseren van de marketingstrategie en aanpak;
  • strategische samenwerking met verschillende stakeholders.

Marketing op afdeling / business unit niveau

Bij deze marketingaanpak staat vaak de vraag centraal hoe men in de markt gaat concurreren en onderscheiden. De belangrijkste marketingtaken hierbij zijn:

  • marktsegmentatie, doelgroepselectie en positionering;
  • ontwikkelen van de waardepropositie;
  • ontwikkeling van samenwerkingsverbanden.

Marketing op tactisch niveau 

Hier gaat het voor het vervullen van de ’traditionele rol’ van marketing. Het gaat vooral om:

  • de beslissingen over het aanbod van producten en diensten;
  • het prijsbeleid;
  • de distributie;
  • en de communicatieacties die nodig zijn om de marketingstrategie te implementeren.

Deze indeling geeft wat mij betreft een korte weergave van de ‘ideale marketing wereld’. Marketing als onderdeel van de strategie, de tactiek en de operatie… En in deze marketingorganisatie is the sky the limit!