Reputation = Back to basic?

Vorige maand schreef ik een blog over de basis van een goede reputatie.  Hiervoor had ik een poll opgezet en gevraagd naar het belang van verschillende reputatie-elementen; onderscheidend, authenticiteit, transparantie, consistentie, zichtbaarheid en responsiviteit. Maar liefst 41% vindt het van groot belang dat een organisatie authentiek is. Onderscheidend vermogen is de basis voor 25% van de respondenten. De andere elementen scoren aanzienlijk lager, namelijk tussen de 10% en 6%. Toen vroeg iemand me: “is kwaliteit niet het allerbelangrijkste?”.  Goede vraag! Want wat is nou eigenlijk écht relevant voor een positieve reputatie? En waarom is een goede reputatie belangrijk?

Verwarring

Het hangt er van af hoe je naar reputaties kijkt. Een politicus vindt opinieonderzoek en peilingen erg belangrijk. Zeker in verkiezingstijd! Maar een econoom vindt reputatie vooral iets wat met de beurskoers te maken heeft. Accountants zijn vaak van mening dat reputatie hetzelfde is als goodwill en marketingprofessionals zien reputaties als ‘brand equity’. Daar komt nog bij dat een reputatie vaak wordt opgebouwd uit verschillende imago’s. Denk hierbij aan het financiële imago, product/dienst imago, sociale imago en het werkgeversimago. De verwarring is compleet.

Reputatiemanagement

Iedereen is het wel eens dat een positieve reputatie een goede aantrekkingskracht heeft. Organisaties met een goede reputatie kunnen een betere prijs vragen voor hun producten en diensten. Ze zijn vaak beter in staat om personeel aan te trekken en te behouden. Daarbij kunnen zij ook goedkoper kapitaal aantrekken. Nog meer theoretische verklaringen voor het belang van een positieve reputatie zijn: het vergroten van concurrentievoordeel, het projecteren van een ideaalbeeld of het vereenvoudigen van een (aankoop)beslissing. Reputatiemanagement is inderdaad een serieuze taak geworden.

Terug naar de basis

Natuurlijk is het leveren van kwaliteit, het creëren van onderscheidend vermogen en ‘het authentiek zijn’ noodzakelijk. Maar het gaat vooral om: “Willen we voor een organisatie werken, willen we erin beleggen, willen we ervan kopen?” Om antwoord te geven op deze vragen moeten we terug naar de basis.  Stel regelmatig de vraag: waarom doen we wat we doen? Gedraag je daarbij netjes. Wees eerlijk en jezelf. Lever kwaliteit voor een nette prijs. Afspraak is afspraak, doe wat je beloofd en de klant is koning. Open deur? Misschien wel. Maar het is en blijft, wat mij betreft, altijd het uitgangspunt. Voor grote en kleine organisaties, voor MKB en ZZP-er.