Oude wijn in nieuwe zakken?

Als het gaat om marketing trends valt me op dat ik vaak lees dat een trend innovatief, baanbrekend of vernieuwend is. Maar is dat nou ook echt zo? Of is het meer van “oude wijn in nieuwe zakken”? Wat vind jij?

Privacy

De invoering van de AVG zal je vast niet ontgaan zijn. Allemaal documenten, formulieren en processen werden ontwikkeld om vast te leggen hoe je met persoonsgegevens omgaat. Wie weet wat en hoe en wanneer en waarom? Klinkt wellicht baanbrekend maar het lijkt me dat je als marketeer altijd al zorgvuldig met data omging? En dat vertrouwelijke informatie altijd al netjes behandeld werd? Of niet?

Segmentatie

Specifieke segmentatie is al jaren niet meer beperkt tot e-mailmarketing alleen. Ook niet binnen Business tot Business Marketing. Marketeers moeten blijven focussen op segmentatie en personalisatie. Via marktonderzoek is vastgesteld dat er tot 40% meer bereidheid is bij B2B-doelgroepen als de inhoud van de communicatie op hun persoonlijke behoeftes is afgestemd. Maar is dat nieuw? We deden toch altijd al aan doelgroep segmentatie en het vaststellen van de boodschap op basis van de wensen van de doelgroep(en)?

Chat service

Een paar jaar geleden werden chatfuncties op websites gezien als een innovatieve nieuwe oplossing. Anno 2019 is het vanzelfsprekend voor klanten dat zij direct online geholpen worden. Via een live chat functie kan je gelijk inspelen op vragen. Op deze manier creëer je waardevolle contactmomenten met (potentiële) klanten. Er zijn verschillende chatfunctie  mogelijk. Denk aan zelf gesprekken initiëren met bezoekers van je website, automatisch gegenereerde berichten of je kan gebruikmaken van geavanceerde en handige chat bots die zelf  een gesprek starten. Maar ook hiervoor geldt; is het niet alleen een andere (nieuwere) techniek voor het bieden van customer service?

Video

Al jaren komt video voor in de trendlijsten voor marketeers. En het einde van de groei van online video is namelijk nog lang niet in zicht. In 2018 keken we namelijk al gemiddeld 67 minuten per dag naar online video. En dat wordt alleen maar meer. Je kan video natuurlijk op verschillende manier inzetten. Je kunt korte informatieve video’s verspreiden om zo je autoriteit op een bepaald thema vergroten. Daarnaast kun je live webinars uitzenden die je later als download kunt aanbieden. Zo kun je video ook gebruiken voor lead generatie. Maar is dit een trend of gewoon een onderdeel van de marketing mix?