Is het leven leuker met Layar?

Waarschijnlijk kennen we als marketeers of communicatieprofessionals de inzet van Augmented Reality al een tijdje. We weten dat er verschillende interactieve toepassingen zijn om via mobiele applicaties extra’s aan te bieden. Of als je iets terplekke iets wilt weten, om dan wereldwijd en ‘location based’ te vinden wat je zoekt. Ook Layar zien we als app steeds vaker terugkomen. Scan met behulp van deze app een magazine, boek of reclamefolder en de verborgen ‘layer’ wordt automatisch zichtbaar. Maar gebruiken we het echt? Wat voegt het toe?

De realiteit

Via een poll op Twitter, Facebook en LinkedIn wilde ik weten hoe ‘men’ denkt over Augmented Reality maar met name Layar. Wat is de realiteit? Dat is duidelijk. Er is nog veel onbekendheid; 17% zegt “Wat is Augmented Reality” en 15% geeft aan “Wat is Layar”? Ook geeft 5% aan dat ze niet van Augmented Reality houden… Maar er zijn ook zeker fans! Layar wordt namelijk wekelijks respectievelijk maandelijks gebruikt door 13% en 18%. En 28% zegt: “ik gebruik Layar (nog) niet”! Kortom; er is nog veel te winnen. Of onbekend maakt onbemind?

Vind het!

Natuurlijk is alles via deze app heel goed online te vinden. Via Funda is het mogelijk – lopend in een straat of wijk – om via Layar het complete huizenaanbod in die omgeving te vinden. Waar je ook bent, gelijk het actuele aanbod op jouw telefoon of tablet. Wie juist op zoek is naar woonideeën kan via VT Wonen of Ikea inspiratie en een breed assortiment vinden. Linda Magazine maakt het mogelijk om via Layar per bladzijde gelijk online te shoppen en via Bol.com is het scannen van een boek of dvd eenvoudig om te zetten naar rechtstreeks ‘bestellen’. Maar nu toch weer de vraag: gebruik jij Layar? Vind je het inderdaad makkelijk en handig? Of vind je het zinloos en overbodig? Laat het me weten, want ik ben (nog) niet overtuigd.