Is een plan nodig? Of toch niet?

Of je nu aan de slag bent met zoekmachine optimalisatie, social media of content marketing; je hebt een plan nodig. Of je dat nu wilt of niet. Toch? Ik denk namelijk dat iedereen die dagelijks met marketing bezig is, er heel verstandig aan doet om dingen op papier te zetten. Doelen en doelgroepen vastleggen. Content en media bepalen. Maar… het hoeven geen dikke rapporten (meer) te zijn, maar een plan van aanpak of actielijst is vast wel haalbaar.

Vragen aan mezelf

Er zijn vele voorbeelden te vinden als het gaat om de opzet en inhoud van een strategisch marketingplan. Veel tekst, veel woorden en veel theorie. In de praktijk ga ik vaak aan de slag met een mindere theoretische aanpak. Wel stel ik veel vragen. Aan de opdrachtgever. maar vooral aan mezelf…

Wat wil ik weten?

  • Als het gaat om de inzet van online marketingacties is het van groot belang om te starten met het vaststellen van de doelgroep. Wie is het publiek eigenlijk? En hoe maak je dan de omschrijving van de bezoekers en kopers concreet?
  • Hoe zit het eigenlijk met de content? Wat hebben je al? Wat missen je? Waar wil je het over hebben? En waarom?
  • Ben je tevreden met de huidige mediakanalen? Wat vind je van de website? De nieuwsbrief en het blog? Heb je wel steeds de doelgroep in beeld gehad? Klopt dit beeld nog?
  • Op welke social media kanalen ben je actief? En zit je doelgroep daar ook? Hoe weet je dat?
  • Wat doet de concurrentie? Wat doen zij via Google? Social media en andere kanalen?

En verder

Daarna komt de invulling van het actieplan en/of de actielijst…

  • Welke acties en middelen zet je in?
  • Wat is de planning?
  • Wat is het beschikbare budget?
  • Hoe ziet de organisatie er uit?
  • Wie doet wat, wanneer en hoe?

Meer lezen?

Het onderwerp ‘marketingplan’ houdt me regelmatig bezig. Ik heb er verschillende blogs over geschreven:

Pas op er moet een marketingplan komen!

Wat staat er op de communicatieagenda?

Het wel en wee van de marketing P

Wat is wijsheid? Wel een plan? Geen plan? Is een actielijst met planning voldoende? Wat moet de inhoud zijn? Is er wel één antwoord? Of is het niet zo zwart/wit? Of hangt het van de organisatie en opdrachtgever af? Tja, het is en blijft marketing op maat, met of zonder plan.