In vijf stappen een content strategie (deel 2)

Reclame_1Een goed content plan loopt van strategie tot creatie en van creatie tot distributie…  Als je de volgende vijf stappen volgt (stap 1 en 2 staan beschreven in deel 1) heb je een goede basis van een content strategie en -planning!

3. Bepaal doelstellingen

Wat wil je met de content bereiken? Denk aan inspireren, voorlichten en informeren, leads genereren, discussies starten, deskundigheid tonen, reputatie verbeteren et cetera. Het is fijn als de doelstellingen zo concreet mogelijk zijn. Hoeveel reacties wil je? Welk bereik wil je halen? Dat soort cijfers zijn goed meetbaar te maken. Maak daarnaast een planning en een budget en kijk goed naar de tijd die nodig is om de content te ontwikkelen. Een contentkalender kan een handig hulpmiddel zijn

4. Stel vast welk type content bij de strategie past.

Via Both Social vond ik deze indeling:

Promoter Content

Klassieke uitingen zoals brochures, advertenties en leaflets vallen onder deze categorie. Deze vorm van content valt niet snel meer op tussen de duizenden commercials die een consument dagelijks ziet, maar voor bepaalde doelen is deze manier van communiceren nog steeds effectief. De doelen die met name gediend worden door deze vorm van content te publiceren zijn het vergroten van de brand awareness en het stimuleren van de directe verkoop.

Preacher Content

Dit type content associeert  men al vaker met contentmarketing. Met Preacher content wordt kennis gedeeld, op een laagdrempelige manier. Denk hierbij aan blogs als deze, het bijhouden van social media of nieuwsbrieven. Preacher content trekt de aandacht, maar houdt die aandacht vaak niet heel lang vast. Het doel van preacher content kan bijvoorbeeld zijn om vaker bezoek te trekken naar je website vanaf zoekmachines of het vergroten van je merkbekendheid.

Professor Content

Als je nog een stapje verder gaat dan Preacher content ga je richting Professor Content. Dit is content die er voor zorgt dat je inhoudelijk relevant bent voor een specifieke doelgroep. Je zou deze content kunnen delen aan de hand van e-books, boeken, white papers of onderzoeksrapporten. Je gebruikt deze content om een thought leadership positie te krijgen.

Poet Content

Als laatste en misschien ook wel lastigste content type onderscheiden we Poet Content. Net als een gedicht ben je met Poet Content instaat om mensen emotioneel te raken met jouw content. Deze content is daarom erg geschikt om bijvoorbeeld iemands denkwijzen te beïnvloeden. Dit type content is het meest geschikt voor het vergroten van de engagement.

5. Maak de waarde van content concreet

Hier is een checklist:

  • is de content usable?
  • is het bruikbaar? is de content useful?
  • is de content actionable?
  • is het verleidelijk? Desirable?
  • heeft de content waarde? Is het valueable?
  • is het leesbaar? Is de content accesible?
  • zie je de expertise? Is het credible?
  • is de content findable? Kan je het terugvinden?

Bron: Engaging content van Patrick Petersen