Het wel en wee van de Marketing “P”

Door een interessant blog van Jeanet Bathoorn via FrankWatching werd ik weer eens goed aan het denken gezet. Daar houd ik van. Weer even terug naar de theorie.  Ik heb in de jaren negentig veel marketingtheorieën geleerd en een flinke nadruk lag altijd op de vier P’s. Als je een goed product had, met een prima prijs, een uitstekende distributie (plaats) en creatieve promotie; dan kwam alles goed. Toch? Na deze vier werden er al snel meer P’s aan toegevoegd. We kunnen ze inmiddels dromen.

Van 4 P’s naar 5 A’s?

Maar hoe zit het met de P’s? Zijn ze nog relevant? In het blog van Jeanet worden de 5 A’s geïntroduceerd. Wat zijn deze A’s en waar staan ze voor? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met de P’s? Het is een overzichtelijk en duidelijk lijstje. Daar kunnen we wat mee.
De 5 A’s:

  • Actievan jezelf, in volledige transparantie;
  • Alertop wat er gebeurt en wat men (over je) schrijft;
  • Aandacht voor je klanten en je omgeving;
  • Ambassadeurs van je merk of werk;
  • Aantrekkelijkheidvan wat je doet.

Terug naar de P’s

Wat niet anders is, is dat het product of de dienst goed moet zijn. Een belangrijke verandering is wel dat de klanten (ambassadeurs) steeds vaker iets over je zeggen en schrijven. Het blijft altijd een goede reclame (promotie) als anderen jouw product aanbevelen. De prijs speelt bij de A’s een minder belangrijke rol. Het is ook zo dat als je een goede (online) reputatie hebt, de prijs wat hoger kan of mag zijn. Ook het bepalen van een goede plaats voor de aankopen, is in de online wereld niet meer aan de orde. We kopen nu via webshops, we volgen workshops online en we leren en netwerken via app’s en social media. De promotie vindt steeds vaker plaats online. Facebook, Twitter, LinkedIn zijn vaak goed inzetbaar. Het schrijven van blogs en zoekmachine optimalisatie is nu een vast onderdeel van de marketing mix geworden.

Wat je doet moet goed zijn!

Leuke inzichten leveren de 5 A’s op. Maar het belangrijkste blijft: “Do Well by Doing Good”. Blijf doen waar je goed in bent, op de manier die jou bevalt en die vooral jouw klanten waarderen. Zorg voor oprechte persoonlijke contacten en wees attent. Oude wijn in nieuwe zakken? Ik denk het niet. De A’s hebben mij weer eens duidelijk gemaakt dat het prachtige marketingvak volop in beweging is!