Het succes van Dollar Shave Club

Het is zo’n anderhalf jaar na de start. Dollar Shave Club werd in 2011 al geïntroduceerd maar de succesvolle online campagne begon in het voorjaar van 2012. Inmiddels is er geen twijfel mogelijk. De virale video was een van de meest succesvolle cases in 2012. Op dit moment is de video ruim 11 miljoen keer bekeken en zijn vele klanten van Dollar Shave Club een feit.

Save Time. Save Money

Om wie en wat gaat het eigenlijk? Dollar Shave Club is een Amerikaans bedrijf dat persoonlijke verzorgingsproducten, zoals scheermessen, per post levert. Bestellingen gebeuren via de website en ze leveren maandelijks scheermesjes aan leden van de club. Online hebben ze een sterke positie en een duidelijke video: Stop met kopen van scheermesjes bij de supermarkt of drogist en word lid van Dollar Shave Club. Ook de website straalt eenvoud uit. De scheermesjes zijn eigenlijk niets bijzonders, het is de opvallende video, de humoristische propositie en het overzichtelijk productaanbod die zorgen voor het (inmiddels) succesvolle business model. In de video wordt alles uitgelegd. Meer of minder is het niet. Ook de oproep tot actie via ‘a great shave for a few bucks a month’ kan niet duidelijker. De bestel- en betaalmogelijkheden zijn kinderlijk eenvoudig en via diverse social media kan je direct lid worden van de club. Easy does it.

Hoe wordt een video een virale marketingactie?

Deze video won in 2012 de ‘Best Out-of-Nowhere video campagne’ bij de AdAge Viral Video Awards. Dollar Shave Club werd dit jaar ook bekroond met een Webby Award in de categorie Mode en Beauty en verdiende de People’s Choice Webby Award in de Consumer Packaged Goods categorie. Wat kunnen we leren van deze virale marketing actie? Wat is het  succes van deze video?

  • Investeer in de videoproductie (denk aan regie, het verhaal/script en de inzet van een creatief team).
  • Maak een aansprekende, opvallende of humoristische video.
  • Denk goed na over de persoon die jouw organisatie, merk of product vertegenwoordigt.
  • Bepaal de optimale lengte van de video. Hier bleek 90 seconden een prima keuze, niet te kort maar ook niet te lang.
  • Vertel een duidelijk verhaal, aansprekend, met humor en ondersteund door passend beeld.

Maak gebruik van het feit dat mensen dagelijks veel content delen. En die content is bijna nooit een gewone advertentie… Zorg dat een video zo aansprekend is dat iedereen ‘m wil zien, leuk vinden én delen. Dan komt het marketingsucces wel goed!