Het merk Playmobil.
Traditioneel en ouderwets of hip en trendy?
Er zijn van die merken die niet opvallen, maar toch opvallend zijn. Sinds onze zoon op verjaardagen en Sinterklaasfeesten regelmatig Playmobil vraagt (en krijgt!) kunnen wij thuis niet om Playmobil heen. Maar als ik vanuit ‘marketing’ aan het merk Playmobil denk, heb ik niet gelijk een duidelijke associatie. Gewoon geen. Niet positief en niet negatief.
Playmobil is magic
Het merk is al jaren een bekende naam en een sterke speler in de (speelgoed)markt. Het uitgangspunt is ook niet nieuw: “Playmobil is magic because it brings out the best of a child’s imagination”. Playmobil heeft inderdaad wel iets magisch. Het merk is goed in staat (geweest) om een hele eigen wereld te creëren. Sinds juni brengt Playmobil de Nederlandse commerciële activiteiten onder bij Het PR Bureau. Via Google vond ik daarover het volgende “Onze doelgroepen, ouders en kinderen, zijn zeer kritisch. Het PR Bureau heeft een creatieve aanpak ontwikkeld waarin de nostalgie en authenticiteit van ons merk centraal staan. Samen werken we aan het versterken van de positie van Playmobil in Nederland.” Ik ben benieuwd wat we daar in de media en marketingacties van terug zien. Ik vond wel een zeer actuele supportersbus van Playmobil. Leuk voor de Olympische Spelen!
Traditioneel of trendy?
Wie is er niet groot mee geworden? Wie heeft er niet meegespeeld? Hans Beck ontwikkelde, nu al bijna 40 jaar geleden, in 1974 het eerste poppetje. Inmiddels heeft Playmobil een zeer omvangrijke speelgoedlijn. Alles wordt geproduceerd door de Duitse firma Brandstätter, dat het hoofdkantoor in Zirndorf heeft. Playmobil is kleurrijk, degelijk en tijdloos en heeft zo veel verschillende thema’s dat er voor elk kind tussen de 4 en 12 jaar wel iets leuks bij zit. Toch? Er is zelfs een echte Apple Store van Playmobil te vinden! Natuurlijk is, alhoewel bescheiden, Playmobil ook op Facebook en Twitter actief.
Maar wat is nu het “marketing geheim”? Wie weet meer? Ik ben er niet helemaal uit. Is het merk nou toch een beetje oubollig en was het vooral leuk speelgoed in de jaren ’70 en ’80? Of is Playmobil een super product met een hele consistente positionering? En is Playmobil niet voor niets regelmatig winnaar van Speelgoed van het Jaar?
Via Twitter: Playmobil? Wij zijn van de Lego, creatiever en duurzamer.
Het Marketing Blog staat ook weer online bij PowerPR! http://www.powerpr.nl/2012/08/het-merk-playmobil-traditioneel-en-ouderwets-of-hip-en-trendy
Iets dat Playmobil altijd heel goed gedaan heeft is bij hun eigen product blijven. Geen “waan van de dag”, geen afdwalingen naar scheepsladingen merchandise, geen dingen die nou eenmaal moeten omdat iedereen dat doet. Nee, stick to the clicky, en geef de klant wat ze wil.
Interessante gedachtengang! (via Twitter en PowerPR)
Ben het (vanuit pedagogisch oogpunt) alleen niet helemaal eens met het uitgangspunt (propositie?) van Playmobil.
In plaats van dat het de creativiteit stimuleert, kadert het deze juist vanwege het uiterlijk van het speelgoed. ‘Zo ziet iets er uit’.
Lego doet dat iets beter wat mij betreft:
http://www.socialmediasocialmedia.nl/strategie/nieuws/tools/events/workshops/training/hr/media/2012/08/07/think-lego-is-about/?wt=2
Weet uit “mijn tijd” dat er 2 strekkingen waren/zijn. Ofwel wat je een Lego-man of een Playmobil-fan.
Playmobil blijft er in slagen kinderen te boeien. Observeer eens een kind dat met Playmobil speelt. Je staat versteld van de creativiteit die die toys teweeg brengen. Alleen jammer dat dit met het ouder worden vaak wegvalt…
Volgens mij moeten we het niet te ver zoeken. Playmobil geeft de ‘gebruiker’ de gelegenheid een eigen verhaal te vertellen. Vandaar dat het ook zo populair is bij kinderen, zij kunnen verhalen vertellen, fantaseren, zijn niet gelimiteerd in hun denken. Daarom ook dat volwassenen steeds minder met Playmobil ‘kunnen spelen’, zelfs als speelden ze gek veel mee als ze kind waren. And isn’t all in life about storytelling :-)