Het imago van Apple, Rabobank en Google!

Het blijft een interessant onderwerp; het imago. Het levert vaak boeiende en heftige discussies op. Vooral over de beeldvorming rondom grote organisaties/merken lopen de emoties vaak hoog op. De laatste maanden ben ik bezig geweest met de theorie rondom het imago, maar nu was het tijd voor een kleine update in de praktijk!

Poll 2012

Onlangs schreef ik een blog over het imago en ben ik een poll gestart “Wie heeft een goed imago?”. Jij mocht het zeggen! En nu zijn de resultaten bekend… We zagen al mooie rijtjes in 2011 maar wie is nummer 1 in 2012? Wie mag er niet ontbreken in de lijst?”. Het is geen verrassende top 3 geworden eerlijk gezegd. De resultaten (n=147) zijn:

  1. Apple 31%
  2. Rabobank 24%
  3. Google 21%

Het is uiteraard geen wetenschappelijk onderzoek, maar de poll geeft wel een aardig beeld van de organisaties die het (ook) in 2012 goed doen. Apple als winnaar, Rabobank een goede tweede en Google een duidelijke nummer drie. Ik denk dat het de komende tijd wel zo blijft. Deze bedrijven weten ongetwijfeld hun posities aan de top goed te handhaven. Of zie jij het anders?

Imago en MKB

Via deze poll kreeg ik de opmerking dat het leuk en zinvol zou zijn om zo’n lijst te maken voor het MKB. Daar speelt het imago ook een grote rol. Een imago-onderzoek binnen het MKB lijkt mij inderdaad een goed idee. Er zijn immers voldoende MKB bedrijven die een geweldig imago hebben! Het is wel een uitdaging om het goed aan te pakken… En er zijn al verschillende scans en onderzoeken binnen het MKB, maar ik vind het wel iets om mee aan de slag te gaan. En wat vind jij? Zie jij daar het nut van in? Of juist niet? Wat is jouw mening of ervaring? Briljante ideeën en tips hoor ik natuurlijk graag!