Herpositioneren? Vergeet de mobiele strategie niet!

Als een organisatie besluit om een herpositionering te overwegen – of het nu is om zich beter te onderscheiden, sales te stimuleren of nieuwe producten te introduceren – dan is het natuurlijk ook belangrijk om de mobiele strategie daarin mee te nemen. Denk dan eens aan deze vragen:

1. Hoe ziet de markt eruit?

Het is zinvol om eerst online inspiratie op te doen. Kijk goed naar ‘de markt’: wat zijn trends en ontwikkelingen en wat betekenen ze? Wat doen collega’s? Wat doen ze goed? En wat willen wij anders doen? Wat liggen onze kansen?

2. Hoe goed kennen we onze gebruikers?

Breng ook goed in kaart hoe het mobiele gedrag van klanten, relaties en collega’s is. Hoe gaan zijn met het merk om? Welke apparaten gebruiken zij? Kennen we hun (mobiele) wensen? Welke informatie hebben zij nodig? De gebruikers moeten natuurlijk eenvoudig toegang hebben tot de juiste functionaliteit, op de juiste plaats en op het juiste tijdstip.

3. Hoe ziet de mobiele website eruit?

Steeds meer gebruikers zien websites mobiel. De helft, of misschien wel meer dan de helft, van de bezoekers zoekt via mobiele devices in plaats van via de ‘ouderwetse’ desktop. En deze aantallen groeien nog steeds. In deze tijd is een goede mobiele website daarom echt noodzakelijk. Bekijk daarom de website nog eens goed. Is het allemaal op orde? Mooi!

4. Heb ik een app nodig?

Een app is alleen nodig als er een goede (betere) ervaring wordt gerealiseerd met het merk, product of dienst. Een app houdt de gebruikers dan goed betrokken bij de organisatie. Maar aan de andere kant moet natuurlijk worden voorkomen om een app te ontwikkelen alleen maar om een app te ontwikkelen. Het moet echt waarde toevoegen voor de gebruikers. Als het alleen gaat om een soort mobiele versie van de website zou ik het niet doen.

5. Is het noodzakelijk om een online acties rondom de nieuwe positionering te starten?

Als een organisatie het logo, de naam of positionering wil veranderen worden er vaak veel marketingacties bedacht om de marktgroepen en stakeholders daarover te informeren. Een aantrekkelijke mobiele campagne kan inderdaad goed bij de herpositionering aansluiten. Maar nogmaals; alleen als de gebruikers ook vooral mobiel contact hebben met een organisatie!

Dus… een mobiele strategie speelt vaak een belangrijke rol bij een (her)positionering. Of je bij/voor een grote of minder grote organisatie werkt. Of het nu om een bekend of onbekend merk gaat. Business to business of business to consumer. We are online, anytime, anyplace, anyhow.