En nu? Inmiddels werk ik al jarenlang als marketeer. In de tijd dat ik startte met werken had ik het idee dat consumenten via reclamefolders, radio of beurzen hun interesse voor producten en diensten werd gewekt en dat zij daarna hun aankoopbeslissing namen. En nu zijn sociale media, content marketing, apps en gepersonaliseerde (online) advertising al tijden de trend. Het verzamelen van data is niet langer een mysterieuze activiteit die nauwlettend en zorgvuldig door een IT-afdeling wordt verzorgd. Kennis van big data is een noodzakelijk instrument voor het maken van marketingbeslissingen. Maar zo heb ik het niet geleerd! Kan ik daarmee wel aan de slag? Help!

Nieuwe (?) marketing skills

1. Social Media

Social media is nog steeds de meest populaire online activiteit. Echter, sociale media in 2015 ziet er aanzienlijk anders dan in 2011, of zelfs in 2013. Facebook was eens oppermachtig, en het is nog steeds heel populair, met circa 56% van de volwassenen als leden. Maar we gebruiken steeds meer social media platforms om verschillende redenen op verschillende momenten. Consumenten zijn steeds meer bezig hun tijd tussen Facebook en andere platformen, zoals Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, en Google+ te verdelen. Eerlijk gezegd, moeten marketeers hetzelfde doen. Toch?

2. Bloggen en Contentstrategie

Een paar jaar geleden was regelmatig bloggen een opgave voor veel marketeers. Inclusief mezelf. Het was vooral lastig om succes of resultaat te zien. Maar hoe is het nu? Bloggen is nog steeds een opvallend effectief instrument. Er zijn inmiddels ruim 30% meer bloggers actief dan bijvoorbeeld in 2012 als we de cijfers moeten geloven. Maar laten we het ook niet ingewikkelder maken dan het is. Bloggen is gewoon een nieuwe aanpak en andere vorm van tekstschrijven. Marketeers nemen – als het goed is – steeds meer de tijd voor bloggen en werken daarmee ook aan de opbouw van een contentstrategie. Schrijven dus. Content creëren.

3. E-mailmarketing

Het spijt me, maar e-mailmarketing is wat mij betreft nog niet ‘over’. Natuurlijk zijn spam en irritante agressieve e-mailcampagnes al jaren niet de bedoeling, maar effectieve e-mailmarketing zal zeker blijven. Uit verschillende cijfers blijkt dat bijna de helft van de consumenten minstens één aankoop per jaar op basis van e-mailmarketing doet. En bijna 60% van de marketeers van plan is om hun e-mailmarketing budget de komende periode te verhogen. Als het goed is zijn e-mail marketingcampagnes altijd informatief, gepersonaliseerd en voor de ontvangers relevant. Een mooie uitdaging!

4. Webtechniek en User Experience

Maar liefst 97% van de consumenten zoekt online naar een product of dienst voor hun definitieve aankoop. Een website van een organisatie is en blijft daarom hun visitekaartje. Elke marketeer moet in staat zijn om het verschil tussen goede en slechte websites te begrijpen, en kunnen uitleggen en onderbouwen. Daarbij moeten zij begrijpen hoe de menselijke geest werkt, maar ook de gedragspsychologie achter (online) gebruikerservaringen kennen. Daarnaast is het handig als je weet hoe mensen en technologie op elkaar inwerken, en hoe dit van invloed kan zijn ontwerp, lay-out, en laadtijden van een website.

5. Klantenservice

Maar als er één aspect van marketing is dat nooit zal veranderen, dan is dat ongetwijfeld het belang van een goede klantenservice. Organisaties met een hoge klanttevredenheid groeien nog steeds. De focus op alle (online) marketingacties en -campagnes moet daarom altijd zijn om leads en prospects ‘gelukkig te maken’ en het dagelijks tevreden houden van het bestaande klantenbestand. Denken vanuit de klant. Het marketinguitgangspunt in de jaren 80 maar ook gelukkig nog in 2015.

Of je nu een doorgewinterde marketeer bent, of juist net start in een marketingfunctie, ik denk dat dit lijstje jou misschien ook kan helpen met het vaststellen van de juiste marketing skills anno nu. Een ouderwetse marketeer zoals ik kan (moet!) blijven werken aan de bovenstaande vaardigheden.

Ben ik nog wat vergeten? Is het lijstje niet actueel? Ik hoor het graag.