Een sterk merk

brandingEen merk sterk maken – en houden – is soms niet makkelijk. Goed merkbeheer zorgt voor (meer) succes. Maar hoe doe je dat? Hieronder acht tips:

  1. Het merk is een kompas

Het merk is de business. Het staat voor de hele organisatie. Het merk is daarmee het centrale idee van een organisatie. Het is een kompas en geeft richting aan alle activiteiten van de organisatie.

  1. Wees flexibel

Sterke merken blijven herkenbaar ook als je ze in verschillende uitingen ziet. Deze merken zijn flexibel maar blijven consistent. Ook in de diverse vormen waarin je het merk terugziet.

  1. Doe dingen goed

Een goed merk vindt mens, milieu en de samenleving belangrijker dan winst. De aandeelhouderswaarde is een gevolg van de sociale waarde  van het merk.

  1. Vind de balans

Sterke merken worden langzaam opgebouwd en zorgvuldig onderhouden. Er is zeker oog voor de korte termijn resultaten maar deze merken vinden de lange termijn resultaten net zo belangrijk. De juiste balans hierin vinden is cruciaal.

  1. Ben je merk

Een sterk merk is wat je zegt en wat je doet/maakt. Het zijn woorden en daden met een belofte die dagelijks wordt geleefd en waargemaakt door alle medewerkers binnen de organisatie.

  1. Leef mee

Sterke merken gaan niet over bedrijfskunde of economie maar ook over de ‘soft skills’ binnen de mensen van een organisatie. Toon begrip en leef mee. Dat zijn onderdelen van sterke communicatie en binding met een merk. Wees empathisch.

  1. Luister goed

Mensen van sterke merken luisteren goed en kijken niet alleen naar de trends op social media. Ze luisteren vooral heel breed naar alle doelgroepen. Zo komt een merk dichtbij de klanten en potentiele klanten.

  1. Ken jezelf

Menselijke sterke merken handelen altijd vanuit de unieke bestaansredenen. Deze redenen moeten verankerd zijn in de organisatie. Een sterk merken blijven is – als het goed is – de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van een organisatie.