Gastblog van Freek Kanters van SEO Consulting

De inzet van SEO en SEA

De online wereld is voor vele bedrijven al geïntegreerd, niet altijd optimaal, maar toch. Vraag jij jezelf wel eens af wat je er allemaal aan hebt? Je hebt een website. Is dat genoeg? Nee: je wilt ook dat deze bezoekers heeft. Deze bezoekers kunnen namelijk op verschillende manieren van toegevoegde waarde zijn. Ze kunnen misschien direct iets kopen, je kunt ze informeren, ze kunnen contact opnemen om je dienst af te nemen en je kunt de bezoekers laten zien wie je bent, misschien dat ze op een later moment wel denken: daar ga ik nog eens heen. Hoe zorg je er nu voor dat er relevante bezoekers op je website komen? Daar zijn verschillende manieren voor. Wij behandelen er hier twee: SEA en SEO. Twee veelvoorkomende begrippen.

5a_Marketing Blog

Afbeelding: Omlijnd is SEA, de SEO resultaten worden daaronder weergegeven.

Wanneer je online bent maak je nogal eens gebruik van een zoekmachine, uiteraard ben je hierin ook niet de enige. Ongeveer 90% van de potentiële klanten maken gebruik van een zoekmachine, hiervan klikt ook weer 90% voornamelijk op de resultaten van de eerste pagina van Google. Zoekmachinemarketing is een algemene verzamelnaam voor alle inspanningen die te maken hebben met het vindbaar zijn of worden in de zoekmachines. Veelal gaat het hier om zoekmachinegigant Google, de resultaten in deze zoekmachine worden namelijk als leidend gezien. SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) zijn apart in te zetten maar ook in combinatie. Wat is het verschil en wat heb je er aan?

SEO

SEO bestaat uit verschillende onderdelen maar heeft altijd als doel om hoger in de organische zoekmachineresultaten te komen. Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien zijn dit de resultaten die onder de advertenties komen te staan. Dit zijn dan ook ‘gratis plaatsen’ in de zoekmachine. SEO bestaat uit het optimaliseren van de website zodat deze optimaal uitgelezen kan worden door Google en deze precies weet waar hij over gaat. Daarnaast zorg je er ook voor dat er relevante links naar je website worden geplaatst. Vervolgens geeft Google je website weer in de zoekresultaten wanneer op relevante termen wordt gezocht, hoe relevanter hoe beter.

SEO is een doorlopend proces waarbij je vooral uit gaat van lange termijn. Wanneer je SEO op de verkeerde manier aanpakt kun je echter ook penalty’s krijgen van Google. Laatste wilt namelijk dat de zoekmachineresultaten zo relevant mogelijk zijn voor de zoekopdracht en door middel van bepaalde SEO-technieken worden deze resultaten verkeerd beïnvloed. Juist hierom is het slim om een goede SEO-strategie aan te houden. Hou bij SEO altijd rekening met je bezoeker, zij zijn het belangrijkste op je website en ook Google ziet dit als een pluspunt!

SEA

SEA is onderdeel van online advertising. Bij SEA betaal je voor advertenties die in de zoekmachine worden getoond bij bepaalde zoekopdrachten. Deze advertenties worden boven en naast de organische (SEO) resultaten weergegeven. Door middel van SEA genereer je zo veel mogelijk vertoningen om uiteindelijk zo veel mogelijk clicks en conversies te verkrijgen. Door de advertenties te optimaliseren kun je maximaal resultaat behalen. Ook aan SEA dient dus regelmatig te worden gesleuteld.

Een advertentie kan worden getoond in het gehele zoeknetwerk van Google zoals Google zoeken, Google Shopping en Google Maps maar daarnaast ook op een Displaynetwerk zoals Youtube, Blogger en Gmail. Je kunt dus door middel van SEA echt een grote doelgroep bereiken en niet enkel in de zoekmachine

SEO of SEA?

SEO en SEA zorgen allebei voor meer bezoekers op je website maar welke pas je het beste toe? Het beste resultaat behaal je meestal door een combinatie van deze twee toe te passen. Je kunt dan het meeste rendement halen uit je marketingbudget. Het beste is om eerst je website zo optimaal mogelijk in te richten (SEO) en erna gaat adverteren (SEA). Je kunt zo de juiste bestemmingspagina’s instellen en optimaal voor conversie zorgen. Hou vervolgens de meest belangrijke zoekwoorden bij in de zoekmachineresultaten en bekijk waar er misschien SEO-technisch nog wat gesleuteld kan worden. Wanneer je nog niet tevreden bent met de resultaten dan kun je linkbuilding inzetten.