Containerbegrippen. Wat zeggen deze woorden eigenlijk?

Ook containerbegrippen kunnen trendgevoelig zijn. Containerbegrippen zijn woorden die over een bepaalde periode heel populair geworden zijn. Denk aan inspiratie, duurzaam en authenticiteit. Mooie woorden maar qua zeggingskracht allesbehalve inspirerend, duurzaam en authentiek als je het mij vraagt! Om eens te kijken wat anderen van containerbegrippen vinden, hebben we een poll uitgezet om te kijken welke van onze containerbegrippen de minste zeggingskracht hebben. Met als absolute uitschieters: ‘authenticiteit’ (35 stemmen) ‘toegevoegde waarde’ (33) ‘onderscheidend’ (30) en ‘inspiratie’ (26).

[ Gastblog van Bart Waterschoot ]

Containerbegrippen 2.0

Bart Waterschoot van AangenaamAnders schreef hierover onderstaand blog voor PowerPR. Als een woord zo generiek is dat het zijn zeggingskracht verliest, is het rijp voor de container. Containerbegrippen zijn vaak generieke woorden. Of woorden die op een dusdanig brede manier toegepast worden (en te interpreteren zijn) dat het bijna altijd goed is als je dat woord gebruikt. Denk aan woorden als kwaliteit, betrouwbaarheid, partner, op maat, full service. Als iemand mij om ‘een concept’ vraagt, vraag ik altijd eerst wat hij daar precies mee bedoelt. Wel zo handig als er uiteindelijk iets van je verwacht wordt.

Oppervlakkig

Containerbegrippen kom je veel tegen in vakjargon. Er zijn mensen die zichzelf als een wasprogramma voorgeprogrammeerd hebben met containerwoorden. Het heeft iets oppervlakkigs. Je ziet ook veel dezelfde riedeltjes terugkomen in vacatureteksten (representatief, geen 9-tot-5 mentaliteit, bewezen staat van dienst). Om over de weinigzeggende company profiles die er boven staan nog maar te zwijgen. Altijd goed en nooit fout. Maar allesbehalve kleur bekennen en daarmee net zo grijs als de kleur van de krant.

Verstikking van het woord

In marketing en communicatie is de zeggingskracht van woorden een van de belangrijkste wapens. Daarom hebben communicatie en marketing mensen een broertje dood aan containerbegrippen. Het gebruik ervan heeft een verstikkende werking op de betekenis van het woord. Zo heeft het woord uitdaging ook veel van zijn positieve glans verloren, naarmate het te pas en te onpas werd gebruikt.

Eigen woorden

Een containerbegrip kan makkelijk zijn, maar zoek liever naar een beter, adequater woord dat dicht bij jezelf ligt. In de politieke debatten zie je het nu ook. De beste retoriek is het gebruiken van eigen woorden. Bedenk dat dus als je een containerbegrip op het puntje van je tong hebt liggen, en put uit eigen woorden. Zo heb ik het zelf liever over eigenheid dan authenticiteit. Of vindingrijk in plaats van creatief. En nieuwe inzichten in plaats van inspiratie. Bijzonder is wat een originele functienaam voor je profilering kan doen. Wat te denken van ‘bedrijfsverloskundige’ of ‘Directeur Tevreden Klanten’. Grote kans dat ze jou onthouden in plaats van de zoveelste consultant of commercieel directeur.