Communicatie levert (n)iets op [deel 3]

samenWelke bijdrage levert de communicatieafdeling/-adviseur aan de strategie en welke taken horen daar bij? In het 1e blog schreef ik over accountability en hoe je communicatie “meetbaar’ kan (moet) maken en in het 2e blog ging ik in over de toegevoegde waarde van de communicatieadviseur en -afdeling en in dit 3e en laatste blog staat het samenwerken tussen opdrachtgevers en adviseurs centraal.

Frustraties

In mijn vorige blog noemde ik een lijstje van de top 10 frustraties van de communicatieadviseur. Maar er is natuurlijk ook zo’n lijstje van de opdrachtgevers:

  1. Mijn adviseur bereidt zich slecht voor en is vaak slecht geïnformeerd;
  2. Weet te weinig van de business, de markt en de cijfers;
  3. Lezen onvoldoende branchebladen;
  4. Ze bewegen teveel aan de zachte kant van de organisatie;
  5. Zijn onvoldoende proactief, wachten tot er een opdracht komt;
  6. Te aardig, weinig lef, alles moet in consensus;
  7. Ze hebben goede plannen en ideeën maar uitvoeren – ho maar;
  8. Altijd maar bezig met dingen maken en organiseren;
  9. Doelen zijn niet altijd duidelijk;
  10. Onvoldoende idee wat de bijdrage is van communicatie aan het succes van een organisatie.

Om bovenstaande zaken te voorkomen is heldere en regelmatige communicatie tussen de adviseur en de opdrachtgever (of manager en directie) essentieel. Ik merk zelf dat ik dat nog niet altijd goed doe. Ik kan me daarin verbeteren. Herken je dit? Of juist helemaal niet?

Samenwerken doe je samen

Een communicatieadviseur is allereerst een ‘doenker’ zegt Betteke van Ruler in Communicatie Nu. Iemand die weet denken en doen te combineren met denken tijdens het doen. Het gaat erom dat je zo echt iets kan bereiken voor en met jouw opdrachtgever. Daar ben ik het mee eens. Ze noemt in het artikel ‘Partner van je opdrachtgever’ een goed lijstje met uitgangspunten voor samenwerking tussen opdrachtgevers en adviseurs:

  1. Dit is mijn vak
  2. Dit draag ik bij
  3. Zo ben ik accountable
  4. Dit is mijn rol
  5. Zo pak ik het aan
  6. Zo sluit ik aan

Als je deze zaken in een schema zet heb je gelijk het optimale samenwerken tussen adviseur en opdrachtgever in beeld:

schema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen: De Communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie van Karel A. Winkelaar en Communicatie NU deel 1 en 2 van de Adformatie Groep