Boekentip 8: #HOM3

Over het Handboek Online Marketing (#HOM3) zijn de meningen verdeeld. De online reviews die ik vond variëren van ‘must have voor alle marketingprofessionals’ tot ‘echt weer zo’n marketingboek voor starters’. Ik vind het zelf vooral een praktisch boek met veel relevante voorbeelden. Het is geschikt voor verschillende doelgroepen. Of je nu net start met online marketing of al een tijdje bezig bent. Voor student, marketeer of docent.

Driedeling

Het boek bestaat uit zestien hoofdstukken maar kent eigenlijk een indeling in drie delen.

  • Deel 1: beschrijft het strategisch kader en de overgang van de ‘oude’ naar de ‘nieuwe’ marketing. Van offline naar online.
  • Deel 2: beschrijft de voor- en nadelen van de instrumenten in de online marketing mix. Hierin komen ook zaken zoals, social media, mobiele marketing en het ontwikkelen van een content strategie aan de orde.
  • Deel 3: geeft een samenvatting en is, voorzien van modellen en stappenplannen, een goede basis voor het opstellen van een online marketingplan.

De auteur

Patrick Petersen (@OnlineMarketeer) is ervaren online marketeer (b2b en b2c), veelgevraagd consultant, docent, spreker op gebied van online strategie, local en social media, zoekmachine-marketing, usability, mobile marketing. Tevens ondernemer, bestseller auteur, oprichter SocialMedia.nl, blogger en columnist, webTV-maker en (video-)journalist.

Management- en studieboek

Samenvattend; deze laatste versie van het boek is totaal herzien en herschreven en richt zich op Online Marketing 3.0 als ook de strategische diepte van de verschillende online middelen. Het boek bevat extra praktische strategische marketing-modellen en zwaardere opbouw van een complex strategisch online marketingplan. Hiermee is het handboek zowel een managementboek als leerboek. #HOM3 gaat over verschillende aspecten van het vakgebied  zoals analyse en online strategie bepaling, onderwerpen zoals content strategie, strategische online marketing, social media marketing, virale en engagementmarketing en mobile marketing.