Boekentip 7: Communicatie NU

Heb jij ‘m ook gelezen? Communicatie NU; de eerste vakinhoudelijke glossy over het communicatievak? Voor en door communicatieprofessionals geschreven… Met ruim 200 pagina’s A4 is het een dik magazine (boek?) vol met communicatie van NU.

Opmerkelijk

Het boek is ingedeeld in zes thema’s: Trends in het vak, Dagelijkse praktijk, Carrière maken, Communicatieonderwijs, Vakgebied over de grens en Geschiedenis van het communicatievak. Er zijn vaste ‘rubrieken’ zoals Introducties, Reportages, Columns, In de Schijnwerpers en Opmerkelijk. Vooral deze laatste rubriek biedt verrassende interviews en artikelen zoals “Top 10 frustraties” (herkenbaar!) en “Als studenten docenten waren” of  Who saves the world”.

Visie van NU

In Communicatie NU geven ruim honderd professionals, docenten en wetenschappers hun visie over het NU en de toekomst van ons communicatievak. Interviews en columns wisselen elkaar af. Van corporate branding tot de professionele identiteit van ons vak. Maar denk hierbij ook aan het artikel van Guido Rijnja met de titel “Wilt u uw communicatie warm of koud”? Of de vraag van Betteke van Ruler; “Waarom koos jij voor het vak”? Maar ook onderwerpen zoals online reputatiemanagement, accountability of talenten in ons vak komen aan bod.

De stand van zaken en de opdracht van morgen

Ik vind het goed dat de inhoud van Communicatie NU steeds wisselt tussen theorie en praktijk en geschiedenis en trends. Met veel voorbeelden. Dat is fijn. Leren van andermans ervaringen is altijd interessant. De omschreven praktijksituaties bieden ook inspiratie en ideeën. Samenvattend: Communicatie NU is wat mij betreft een zeer geslaagde combinatie van een boek en een glossy. Dit communicatie magazine mag niet ontbreken in de collectie van de communicatieprofessional van NU.