Boekentip 2: Wat zou Google doen?

Wat kunnen we leren van het snelst groeiende bedrijf ooit?

“Google is het bekendste merk ter wereld. Dus bekender dan Coca-Cola… Google is het snelst groeiende bedrijf ter wereld en Google is marktleider op de online advertentiemarkt. Hoe doen ze dat?” Een veelbelovende tekst op de achterkant. En de antwoorden staan in het boek. Dacht ik. Of toch niet? Het boek WZGD, geschreven door Jeff Jarvis, kreeg ik begin vorig jaar cadeau. Maar het is zelfs al geschreven in 2009, dus het is zeker geen nieuw boek. Toch is de inhoud wat mij betreft in 2012 nog steeds relevant. Iedereen heeft immers wel een mening over Google. Positief of negatief. We vinden er allemaal ‘iets’ van…

Google stelt de regels

In het eerste deel van het boek gaat het over nieuwe verhoudingen, openbaarheid en structuren.  Wat heeft dat voor consequenties voor de maatschappij en de economie? Er wordt geschreven over de nieuwe zakelijke realiteit. De laatste hoofdstukken van het eerste deel gaan over de nieuwe ethiek en de bijbehorende geboden. Wees eerlijk, wees transparant, werk samen, doe geen kwaad, hoe het eenvoudig, loop niet in de weg.

Als Google het voor het zeggen had

Het tweede deel van het boek gaat in op de nieuwe ontwikkelingen en de visie van Google die vertaald kunnen worden naar verschillende branches zoals media, reclame, detailhandel, energiebedrijven, dienstverleners, banken en overheidsorganisaties. Dit laatste deel van het boek is een handig naslagwerk. In het boek vind ik helaas niet alle antwoorden die ik hoopte te vinden. Het geeft minder inzicht in de strategie van Google dan ik dacht. Ook de zeer zelfverzekerde toon van Jeff Jarvis mag wat mij betreft soms best een beetje minder. Maar het boek blijft wel een aanrader. Het boek is interessant om te lezen voor iedereen die wil leren van het ‘snelst groeiende bedrijf ooit’!