Boekentip 12: Crowdfunding de hype voorbij

Onlangs verscheen het boek Crowdfunding de hype voorbij. Gezien mijn persoonlijke interesse in het onderwerp, én de aansprekende titel, heb ik het boek gelijk online besteld. Het boek is geschreven door verschillende professionals op het gebied van crowdfunding, ondernemen, consultancy en onderzoek: Martijn Arets, Ronald Kleverlaan, Marije Lutgendorff en Koen van Vliet. Naast de auteurs is zelfs het boek op Twitter te volgen…

Crowdfunding is here to stay

Het boek begint met de achtergrond en geschiedenis van crowdfunding. De voorbeelden die gegeven worden spreken me aan. Wat een praktijkcases zijn er eigenlijk al te noemen! Sommige cases zijn heel succesvol en anderen helemaal niet. Ook de verschillende manieren van crowdfunding worden uitgelegd en toegelicht. Crowdfunding voor maatschappelijke projecten tot puur zakelijke transacties, alles komt aan bod.

Start de campagne!

Naast ‘de theorie’ biedt het boek ook een compleet stappenplan om een crowdfunding campagne te starten. Van propositie tot doelbedrag en van marketingacties tot ‘after sales’. Campagne voeren van A tot Z. Het is een praktische handleiding. Handig!

Een kijkje in de toekomst

De toekomst van crowdfunding ziet er veelbelovend uit. In het boek worden verschillende verwachtingen uitgesproken. Nuchter en reëel, maar toch ambitieus. Ook wordt er kritisch gekeken naar de ontwikkeling van de Nederlandse crowdfunding platformen. Er is er nog veel te winnen als het gaat om de marktaandelen en het rendement van deze platformen. Groeien, samenwerken en internationaliseren zijn denkrichtingen die beschreven worden. Interessant!

Van de achterflap

Op de achterkant van het boek staat het volgende: crowdfunding, dé alternatieve vorm van financieren, wordt gezien als de nieuwe heilige graal. Maar wat is er nu écht nieuw aan deze vorm van financiering en is het wel zo waardevol als iedereen roept? Of kun je er in sommige gevallen maar beter niet aan beginnen? Hoe ziet de toekomst van crowdfunding eruit? En als je besluit te crowdfunden, hoe haal je dan maximale waarde uit de campagne? Geld is namelijk niet altijd het meest waardevolle resultaat van een campagne. In ‘Crowdfunding, de hype voorbij’ zetten vier ondernemers, elk vanuit hun eigen professionele ervaring, crowdfunding (weer) met beide benen op de grond. Ze schetsen de geschiedenis en context van crowdfunding en gaan uitgebreid in op de stappen en afwegingen die belangrijk zijn om een campagne optimaal in te richten. Zo dagen ze jou uit om maximale waarde uit jouw crowdfunding campagne te halen.

Conclusie

Of je nu al best veel of juist nog niet zo veel weet van crowdfunding, ik vind dit boek een aanrader voor een hele brede doelgroep. Het taalgebruik is toegankelijk en de structuur en indeling van het boek is duidelijk. Het is ook een fijn naslagwerk voor het opzetten van een crowdfunding campagne. De vele voorbeelden in het boek maken het herkenbaar en prettig leesbaar.