Boekentip 11: Marketingplan voor MKB

Eigenlijk heeft het boek een langere titel. Het is voluit: Marketingplan voor ondernemers in het MKB door Marteyn Roes en Nino Adamo. Het boek is helder over de propositie. Dat is altijd een goede start! De doelgroepen van het boek zijn tweeledig. Als eerste MKB-ers en als tweede studenten. Het boek belooft een praktische benadering van marketing. En dit wordt inderdaad waargemaakt. Maar er staat natuurlijk nog veel meer in!

Wat zegt www.managementboek.nl ?

Een marketingplan schrijven voor het MKB vraagt om een pragmatische benadering. Aan de hand van stappenplannen, checklists en een website leggen de auteurs uit hoe je een marketingplan schrijft. Korte theoretische inleidingen over strategie en de marketing mix worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk.

Dit boek:

  • biedt zowel een kennismaking als een overzicht voor studenten en ondernemers zonder directe economische voorkennis;
  • biedt een hoog studierendement door de uitgebreide praktijkvoorbeelden, stappenplannen, checklists en aanvullend materiaal op de website;
  • is zowel geschikt voor onderwijs als voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB);
  • besteedt uitgebreid aandacht aan internet en online  media.

Dit boek speelt daarnaast in op de inzet van netwerken als onderdeel van de marketingstrategie. Hierbij wordt aandacht besteed aan zowel effectieve inzet van offline en online netwerken. Netwerken wordt, zeker in deze tijd, als een belangrijke succesfactor gezien binnen het ondernemen. Op bijbehorende website worden aanvullingen gegeven op het boek in de vorm van links naar websites, stappenplannen, tips, extra tools en aanvullend casemateriaal.

Altijd analyseren

Veel aandacht in het boek wordt besteed aan onderzoek en analyse(s). Er wordt uitgelegd welke vormen van onderzoek men kan toepassen en welke (online) tools daarvoor gebruikt kunnen worden. De verschillende analyses worden duidelijk beschreven. Elke vorm van analyse wordt met goede voorbeelden en cases uitgelegd. Denk hierbij aan:

  • interne analyse;
  • marktanalyse;
  • afnemersanalyse;
  • distributieanalyse;
  • leveranciersanalyse;
  • SWOT-analyse.

Samenvattend: het boek ‘Marketingplan voor ondernemers in het MKB’ is een fijn en handig boek. Een aanrader voor MKB-ers en studenten die willen starten of juist verder willen met het ontwikkelen van een marketingstrategie en –plan.