Een krachtige ‘marketingtool’: mond-tot-mondreclame!

En het is nog betrouwbaar, eenvoudig en goedkoop ook…

Bij het vaststellen van de reputatie van een organisatie ligt de focus vaak op imago, corporate branding en content marketing aspecten. Ook de social media en andere online activiteiten spelen een grote rol. Ik geloof echter dat de “ouderwetse” mond-tot-mondreclame nog steeds een hele sterke – en onmisbare – marketingtool is. Want zoals we weten gaat het bij mond-tot-mondreclame om de promotie (PR) die door klanten/consumenten onderling gemaakt wordt. Het woord gaat van mond tot mond…

Van marketingcommunicatie en reclame naar positieve verhalen over jou van klanten… Het klinkt misschien als open deuren, maar ik heb toch tien tips hieronder op een rijtje gezet.

  1. Wees altijd jezelf
  2. Maak waar wat je belooft
  3. Zorg voor tevreden klanten
  4. Maak excuses bij fouten
  5. Vraag om reviews en aanbevelingen
  6. Bied meerwaarde
  7. Wees spraakmakend
  8. Blijf in contact met klanten
  9. Zorg voor (online) bereikbaarheid
  10. Publiceer artikelen of een boek

En nu?

imag_1-700x481Hoe kan je nu mond-tot-mondreclame realiseren en liever nog ‘regisseren’? Hoe werkt dat? Het aanbod van diensten en producten moet eerst voor de klanten compleet helder zijn voordat ze er (positief) over gaan praten. Vraag jezelf daarna af wie je wilt dat wat en wanneer en hoe gaat zeggen? Als laatste neem je deze vragen en antwoorden mee in een (online) communicatieplan.

Ik sluit graag af met een quote die ik online ergens gelezen heb: “I want word of mouth to be our biggest voice”. Laat inderdaad de klanten maar het meeste geluid (PR en promotie) maken. Dat is erg geloofwaardig en daardoor onbetaalbaar!