Barbapapa Marketing? Ben ik nu Barbamama?

En ineens lees je over Barbapapa Marketing! Jan Willem Alphenaar vroeg – via PowerPR – om mee te denken. En meedenken wil ik wel… Ik ben immers met deze flexibele familie opgegroeid in de jaren 70 en geschoold  door de ‘traditionele marketingopleidingen’ in de jaren 80 en 90. Wat nu? Hoe ziet de rol van de Barbapapa marketeer er uit? Over welke eigenschappen moet die beschikken? En ben ik eigenlijk wel geschikt als Barbamama?

De Barbapapa familie

Hoe zat het ook alweer met de familie Barbapapa? In de jaren 60 van de vorige eeuw ontstond Barbapapa in Frankrijk. Inmiddels zijn de boeken in meer dan 30 talen vertaald en vanaf 1973 werd het ook een tekenfilmserie. Het werd een goot succes. Dat komt ook omdat de familie heel bijzonder is. Er is geen probleem dat Barbapapa of Barbamama niet op kan lossen. Dankzij enkele doeltreffende vormveranderingen en een onuitputtelijke fantasie, komen ze uit de moeilijkste situaties… en dat alles zonder hun kalmte te verliezen! Barbapapa en Barbamama staan altijd klaar om te helpen en hun goede wil kent geen grenzen. Bovendien zijn ze de vriendelijke en toegewijde ouders van zeven beweeglijke kinderen. Wat betekent deze familie voor marketing in 2012?

De Barbapapa marketeer

Als ik het goed begrijp is het noodzakelijk dat de Barbapapa Marketeer voldoet aan zo’n 16 verschillende eigenschappen. Ik zet ze nog even op een rijtje. De Barbapapa marketeer:

  • Is inschikkelijk in elke situatie;
  • Past zich snel aan bij marktveranderingen;
  • Werkt in een team van specialisten;
  • Weet hoe de laatste technieken werken;
  • Is verrassend en creatief;
  • Heeft originele oplossingen;
  • Denkt buiten kaders en gebaande paden;
  • Blijft zoeken naar nieuwe kansen;
  • Is flexibel bij veranderingen;
  • Weet hoe te handelen bij crisissituaties;
  • Begrijpt  verschillende culturen;
  • Past zich aan. In elke omgeving;
  • Blijft proberen en doorgaan;
  • Helpt organisaties om verder te komen;
  • Kan een organisatie redden;
  • Is de nieuwe ‘marketing held’?

Als ik kijk naar bovenstaand lijstje ben ik voor zo’n 50% geschikt als Barbapapa marketeer. Is dat voldoende? Is het goed genoeg? Of moet ik me zorgen maken? En vandaag nog veranderen in een hele andere rol als Barbamama?

Huub, huub, barbatruuc

Hoe zie jij het? Wat denk jij van Barbapapa Marketing? Kan jij je vinden in de eigenschappen? Moeten we de complete trukendoos open doen en inderdaad per situatie steeds opnieuw veranderen in fantastische buigzame, flexibele, soepele marketeers? Huub, Huub, Barbatruuc! Of… zijn we al een klein beetje ‘marketing helden’ en maken we met deze definitie van Barbapapa en Barbamama marketing nog maar eens duidelijk hoe geweldig en all round ons marketing vak is?