Adverteren op Instagram? Een goed idee!
Sinds kort is het voor iedereen mogelijk om te adverteren op Instagram. Met fotografie en video krijgen organisaties (en de marketeers) nieuwe kansen om dit social media platform in te zetten bij hun strategie. Met deze extra mogelijkheid om mooie advertenties te plaatsen op Instagram, in plaats van alleen het delen van opvallende beelden, is weer nieuw. Enkele tips voor een effectieve aanpak:

1. Engagement met (video) content
De inzet van social media is natuurlijk niet hetzelfde als (eenzijdig) plaatsen en delen van berichten. Het gaat altijd over boeiende content en interactie. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van advertenties op Instagram. Vertel het verhaal van jouw merk met zoveel creativiteit zoals je doet met andere content marketing berichten. Video’s zijn een belangrijke manier om mensen te bereiken. Breng je merk tot leven! Bij video-advertenties kan je humor, teasers, flitsende beelden en pakkende muziek gebruiken om de aandacht van het online publiek te grijpen. En ze te laten terugkomen voor meer.

2. Gebruik #hashtags “To Keep The Conversation Going”
Hashtags zien we niet alleen op Twitter, we weten inmiddels dat ze een belangrijke rol op Instagram spelen. Dat geldt zeker ook voor de advertenties! Bedenk zinvolle hashtags voor verschillende doeleinden, zoals nieuwe productlanceringen of campagnes. Kies er een paar uit die uniek zijn voor het product of de campagne, en wees niet bang om hashtags te promoten via alle relevante sociale netwerken. Betrek het publiek door hen te vragen om een reactie, of bedenk een wedstrijd die te winnen is met behulp van hashtags.

3. Gebruik (authentieke) sociale beïnvloeders
Instagram is een kans om, zorgvuldig geselecteerde, sociale beïnvloeders te gebruiken om, via inspirerende beelden, een verhaal te vertellen op een informatieve en emotionele manier. Denk daarom goed na over de inzet van Instagram advertenties die als een brug (verbinding!) je publiek nog meer betrokken maken. Het gebruik van sociale beïnvloeders laten zien wie je werkelijk bent, waar je voor staat en waarom je een trouwe aanhang verdient. Als merk of als organisatie.

4. Optimaliseer je plaatsingsschema
Om succesvol te zijn op Instagram (en elk social media platform) moet je regelmatig actief zijn. Het grootste rendement van reclame op Instagram krijg je als je een goed doordachte strategie van plaatsingen gaat opbouwen. Gebruik daarvoor een Scheduler Instagram app om goed en regelmatig jouw posting schema georganiseerd en geautomatiseerd te krijgen. Zo kan je je meer richten op de content en het strategische plaatsen van advertenties in plaats van bezig te zijn met ‘het juiste moment’.

5. Gebruik advertenties voor exclusieve content
Wees creatief en kom met verschillende manieren in contact met het (online) publiek via een advertentie op Instagram. Denk aan exclusieve behind-the-scenes beelden, of geef een kijkje in de keuken bij hoe een product wordt gemaakt. Zorg dat men zich speciaal voelt en gewaardeerd, zodat ze bereid zijn om (extra) actie te ondernemen. Verras je followers, geef ze iets om over te praten en laat hen weten dat je het fijn vindt dat ze het Instagram account volgen door het delen van exclusieve kortingen.

Conclusie
Social media reclame is en blijft een belangrijk onderdeel van (marketing)succes. Misschien kan je deze tips gebruiken voor het adverteren op Instagram? En het blijft, zoals bij elke advertentie, natuurlijk gaan om het leveren van waarde en de verbinding met klanten!