Formule voor succes? WYSIWYG

Soms denk ik er wel eens aan. Bestaat er een eenvoudige theorie of een simpele formule voor (online) succes? Ik denk dat als je jezelf blijft en steeds nadenkt over voor wie je schrijft, dat dit een goede basis is voor succes. Het bereiken van online succes hangt vaak af van de balans tussen authenticiteit en relevantie. Maar het vinden van de balans tussen het schrijven ‘als jezelf’ en het produceren van inhoud die voor jouw doelgroep relevant is, vind ik vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Proces versus Doel

Als marketeers, hebben we soms de neiging om veel te focussen op het proces van online content marketing – het wie, het wat en het hoe – in plaats van eerst te concentreren op de meer fundamentele vraag: waarom? Waarom zijn we deze content aan het creëren? Wat moeten we zeggen, vinden, geloven? Wat betekent deze content voor onze doelgroep? Moeten we communiceren over wie we (of onze opdrachtgevers) zijn en wat we proberen te bereiken als een merk, en over onze producten en diensten? Ja, het zijn allemaal relevante zaken, maar er is meer.

In het proces-modus, vind ik het makkelijk om te verdwalen in de details en vergeet ik soms waarom het gaat bij creëren van content: waarde creëren voor de doelgroep door authentiek te communiceren. Denk aan wat men echt wil horen, niet aan wat je denkt dat ze willen horen.

What you see is what you get

Ik houd het daarom bij “WYSIWYG” als basis voor een succesformule… Wat je ziet krijg je ook. En als je dan inderdaad weet wie je bent en wat je wilt zeggen – en je het zegt het online op dezelfde manier als je offline doet – bereik je echte integriteit! Of met andere woorden: what you see is what you get!