Wie heeft een goed imago in 2012?
Onlangs schreef ik een blog over het vaststellen van de definitie van identiteit. Maar hoe zit het eigenlijk met het imago? Net als bij het begrip identiteit bestaat er voor het begrip imago, ook wel corporate image genoemd, geen eenduidige definitie. Er zijn echter wel een paar aspecten die steeds naar voren komen. Termen als beeldvorming, ervaringen en gevoelens komen uiteraard veel voor. Naast de ‘theorie’ ben ik ook erg benieuwd naar de ‘praktijk’. Welke organisatie heeft een goed imago in 2012?
Eerst een paar definities:
- Imago is het beeld dat stakeholders, omgeving en publieke opinie hebben van de organisatie;
- Het imago is het resultaat van de interactie tussen ervaringen, overtuigingen, gevoelens, kennis en indrukken die iedere stakeholder van het bedrijf heeft;
- Imago is een complex beeld dat gevormd wordt in de hoofden van individuen;
- Imago is het beeld dat diverse publieksgroepen hebben van de organisatie. Dit is het geheel van gevoelens en overtuigingen die men heeft gebaseerd op vroegere ervaringen, kennis en indrukken.
Het zijn inderdaad prachtige theoretische omschrijvingen van het imago. Maar het imago is wat mij betreft vooral iets wat niet te omschrijven is omdat het gaat om een beeld dat in ons hoofd ontstaat. En daar hebben we allemaal ideeën over…
Cijfers van 2011
De Corporate Image Barometer onderzocht ook in 2011 het imago van Nederlandse bedrijven. De Rabobank was het beste bedrijf van Nederland. Microsoft en Apple werden 2e en 3e. De top 3 beste werkgevers lieten vorig jaar een verrassende uitkomst zien: ICT-bedrijf Sogeti steeg van de 16e plek naar nummer één als beste werkgever. Op nummer 2: Ebbinge & Company en KLM-Air France op nummer 3. Het bedrijf dat volgens de zakelijke beslissers het meeste aandacht had voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is Triodos Bank. ASN Bank en de Rabobank staan op de 2e en 3e plaats. De drie beste marketingbedrijven waren (via het NIMA): Wehkamp, Jumbo en KLM.
De vijf bedrijven met het beste imago van 2011 volgens Management Team:
- Philips
- Rabobank
- Shell
- Unilever
- Ahold/Albert Heijn
Deze organisaties hadden in 2011 een goed werkgeversimago namens Intermediair:
- Rabobank
- Philips
- Shell
- Unilever
- ING
Het rijtje ICT bedrijven van Computable zag ik er in 2011 zo uit:
- Apple
- Microsoft
- IBM
- CapGemini
Nu mag jij het zeggen! Welke organisatie gaat in 2012 hoge ogen gooien als het gaat om een goed imago? Wie is nummer 1? Wie mag er niet ontbreken in de lijst? Doe je ook mee met aan de poll?
@eisema on 22/01/2012 at 10:35
Onderzoek: Wie heeft een goed imago? http://t.co/FL4duXuy
@Debby78 on 22/01/2012 at 10:56
@Liselore78 RT @jwalphenaar: Doe mee aan het merkenonderzoek: Wie heeft een goed imago? http://t.co/Ix46Rb78 door @a_kalverda op @powerprnl
@Schens on 22/01/2012 at 12:25
Wie heeft een goed imago? http://t.co/9He0Qppz via @AddThis past wel in mijncolleges van marketing. Welke zorginstellingen zijn dit?
@Marketing_Menu on 22/01/2012 at 13:23
Corporate branding RT “@PowerPRnl: Doe mee aan het merkenonderzoek: Wie heeft een goed #imago? http://t.co/Ss5Lx1go @a_kalverda @powerprnl”
Zondag 22 januari 16:30 uur. 72 Votes en de 1e tussenstand van de poll “Wie heeft een goed imago”: 1. Apple (26%), 2. Rabobank (16%) en 3. Ahold en Google (allebei 14%).
Resultaten op zondag 29 januari 2012 )9:30 uur: 1. Apple (28%), 2. Rabobank (21%) en 3. Google (19%).
Ik snap wel dat die er niet bij staan maar eigenlijk zou het liefst op een MKB willen stemmen.
Dankjewel Evert.Je hebt gelijk en je brengt me op een idee! Wie weet start ik een onderzoek naar het imago van het MKB… Groeten, Angelique
Dit zijn de resultaten van de poll…
“Welke organisatie heeft in 2012 een goed imago? Wie is nummer 1? Wie mag er niet ontbreken in de lijst?”
Het is geen verrassende top 3 geworden eerlijk gezegd…De resultaten (n=147) zijn:
1. Apple 31%
2. Rabobank 24%
3. Google 21%
Bedankt voor het stemmen!