What’s your story?

“Story telling is een inspirerend communicatiemiddel dat mensen bij de content (boodschappen) betrekt en eventuele drempels wegneemt. Story telling brengt ‘het verhaal’ van een merk, organisatie of bedrijf tot leven”. 

Ik zie ‘het verhaal’ (de story) als goed uitgangspunt voor een strategische aanpak van content marketing. Het geeft richting aan de content strategie. Kijk maar naar onderstaande voorbeelden!

De vraag is eerst: wat wil je bereiken met jouw content strategie? Bij deze strategie gaan we uit van de ‘earned media’ en niet van de ‘paid media’. Ook de ‘owned media’ die gecreeerd wordt door de medewerkers laten we buiten beschouwing. Welke strategie kies je?

  1. Leadggeneratie: het gereneren van leads via social selling
  2. Brand awareness: het realiseren van ‘buzz’ en virale content door content en earned media
  3. Thought leadership: het gezien worden als expert in een bepaalde branche
  4. Productretentie: het creëren van reviews via loyale en tevreden klanten

Inspirirende voorbeelden

De magie van Heineken

De ster van dit verhaal in Heineken. Sinds de oprichting in 1864 in Amsterdam is de brouwerij uitgegroeid tot een wereldconcern en het Heineken pilsener tot een wereldmerk. De magie van Heineken is een verhaal van beleving. Ontmoet de brouwersfamilie en ervaar de kracht van de onderneming. Proef de klasse van het merk, het meest verkochte internationale premium bier. De wereld van Heineken is een wereld van mensen. Heineken geeft plezier. Heineken kleurt het leven. Is het niet magisch? Beleef de magie. Open de wereld van Heineken.

De vooruitgang [ NS ]

Optimistische mensen durven vooruit te denken. Angst houdt mensen in de status quo, dat is per definitie geen optie voor een dynamisch spoorbedrijf. Aan durf en optimistisch vermogen heeft het NS dan ook nooit ontbroken, noch aan doorzettingsvermogen, inventiviteit, inzet, betrokkenheid en dienstbaarheid. NS heeft zich ingezet voor de vooruitgang van dit land en heeft onmiskenbaar bijgedragen aan de ontwikkeling en welvaart van Nederland en haar bewoners.

Vooruitgang zit in de genen van NS, het is het DNA van NS. En het is het verhaal van NS. Met name omdat het zo volstrekt relevant is voor iedereen binnen en buiten NS. Het kader dat het schept is omvangrijk, menselijk, rationeel en emotioneel.

Vrijheid [ PostNL]

De mens wil vrij zijn. Vrij in z’n leven, vrij in z’n keuzes, vrij in z’n doen en laten. Mensen verrassen met steeds weer nieuwe manieren om bij te dragen aan steeds meer vrijheid: we hebben het tot onze opdracht gemaakt. Zonder nadenken moeten onze klanten gebruik kunnen maken van onze diensten of die van onze partners. Keuzevrijheid, bewegingsvrijheid, grenzeloos gemak. Gemak maakt vrij. Vrij maakt blij. Het is niet moeilijker dan dat. Vrijheid is een krachtige drijfveer binnen ieder mens en iedere organisatie. Het zorgt voor dynamiek, beleving, levendigheid en vaart in het leven. PostNL – Vandaag kan alles. Morgen nog meer…

En?

Wat is jouw verhaal? Wat vind je van de genoemde voorbeelden? Of heb je andere voorbeelden? Welke strategie is gekozen? Laat het me horen!

[ bronnen: Corporate Story.nl en Engaging Content ]