Van Business naar Social

Informatiestromen, marketingactiviteiten en social media processen veranderen bijna dagelijks. De aanpak en inzet van communicatie en informatieoverdracht is samen te vatten in een contentstrategie. De juiste content kan organisaties verder helpen door meer interactie en contact. Ineens krijgen organisaties een ‘gezicht’ en is er direct(er) te communiceren. Het wordt steeds meer een ‘social business’…

Social Business

Klanten en relaties zijn veel vaker dan vroeger aanwezig via de verschillende (online) kanalen. Beheer van content is een dagelijks onderdeel van communicatiemanagers en –adviseurs. Content marketing moet leiden tot social business en social brands. We kunnen daar onderstaande indeling voor gebruiken:
–       People; verandering in organisatiecultuur vanuit de mensen
–       Proces; de aanpassing in de (informatie)processen
–       Innovatie; vernieuwing in de organisatie, marketing en content ontwikkeling
–       Content; nieuwe manier van communicatie en branding

Content is King

In 1996 al zei Bill Gates: “Content is King”. Hij had gelijk. Toen en nu. In die jaren was het vooral van toepassing bij het ontwikkelen van websites en bij de opkomst van de eerste blogs. Maar nu zijn we bijna 20 jaar verder en kunnen we deze opmerking veel breder interpreteren. Als we kijken naar de geschiedenis zien we dat rond 1895 er al tractor fabrikant John Deere was die een speciaal magazine voor klanten ontwikkelde. Content marketing werd vanaf 1900 ingezet via kranten, radio en tv. Maar content werd vooral voor de verschillende doelgroepen ontwikkeld en niet met de doelgroepen. Een belangrijk verschil met de huidige situatie.

Content delen

Ruim driekwart van de mensen die een internetaansluiting heeft, is ook actief op één of meer social media netwerken. Daarbij gebruiken steeds meer mensen bijvoorbeeld YouTube of Instagram als bron en archief. Men kijkt op verschillende manieren op verschillende momenten en op verschillende devices naar verschillende soorten content. Daarbij wordt er ook nog eens een heleboel content gedeeld. Daar zijn verschillende redenen voor, men wil anderen helpen met het vinden van relevante content of men is zelf enthousiast over bepaalde content. Het is duidelijk een ontwikkeling die past bij het creëren van Social Business. Maar het gaat niet vanzelf. Het vergt een degelijke en grondige aanpak. Net zoals 20 of zelfs ruim 100 jaar geleden…

[ Bron: Handboek Content Strategie, Patrick Petersen ]