Gastblog van Dennis Domen van We Talk SEO

SEO in 2015, wat kunnen we verwachten?

De afgelopen jaren is er een duidelijke trend ingezet door het antispam team van Google. Hierdoor voelen SEO bedrijven zich genoodzaakt hun strategie steeds maar weer aan te passen zodat websites hun posities blijven behouden. Hierdoor ligt de nadruk van SEO steeds meer op kwaliteit zowel onpage als off-page. Wat zijn een aantal zaken waarop je kan letten bij jou SEO strategie in 2015?

Trefwoorden

Trefwoorden, of keywords zijn nog steeds van groot belang voor je vindbaarheid. Wel is het zo dat Google minder specifiek gaat kijken naar deze woorden. De samenhang van binnen jou pagina wordt van steeds groter belang. Waar vroeger een pagina over marketingstrategie voor honderd procent dezelfde zoekterm werd gewerkt maakt Google tegenwoordig minder onderscheid. Dit is onder andere het gevolg van de Google Hummingbird. Zo kun je nu bijvoorbeeld werken op “marketing strategie” of “marketingstrategieën”. Zelfs een typefout hoeft niet perse gevolgen te hebben voor je vindbaarheid.

Contentmarketing

In 2014 is regelmatig de opmerking gevallen “content marketing is dood”. Echter contentmarketing is belangrijker dan ooit! Wel is het van belang dat je zorgt voor kwalitatieve content. In de afgelopen jaren is het aanbod van informatie voor gebruikers ontzettend toegenomen. Daardoor valt je standaard content al snel in het niets. Echter is door het verspreiden van bijvoorbeeld Infographics of kwaliteitsartikelen nog genoeg uit contentmarketing te halen. Dit geld ook voor het komend jaar.

En hoe zit het dan met SEO?

Nu het steeds belangrijker wordt om kwalitatief goed te scoren is het dus van belang dat je contentmarketing gaat combineren met bijvoorbeeld linkbuilding. Een eenvoudige link is niet meer genoeg om aan Google te tonen dat je een kwaliteitswebsite hebt. Zorg voor kwalitatieve links omgeven door goede content. Wanneer deze wordt gedeeld op social media zal dit elkaar versterken. Het is echter niet zo dat links helemaal niet meer werken. Echter moet de verhouding zo natuurlijk mogelijk ogen. Wanneer je hier moeite mee hebt, kun je dit laten doen door een online marketing bureau. Wanneer je een onnatuurlijk linkprofiel hebt kun je namelijk gestraft worden met een Google penalty waardoor je zult zakken in de zoekresultaten.

Website optimalisatie

Ook is het van groot belang dat je op je website bepaalde dingen gaat inrichten zodat deze voor Google goed leesbaar zijn. Dit wordt steeds belangrijker omdat Google hier meer waarde aan gaat hechten. Zorg ervoor dat je social media hebt gekoppeld aan je website, en dat ook je artikelen en andere vormen van content hier actief op gedeeld worden. Dit kan door het integreren van een blog met je social media accounts.