Optimalisatie van de organisatie? Denk aan de communicatie!

imagesOndernemende organisaties die ook vaak innovatief zijn, gaan regelmatig op zoek naar optimalisatie. Hoe kunnen we dingen verder verbeteren? Hoe kunnen we efficiënter werken? Hoe kunnen we kosten besparen? Hoe worden we (nog) klantgerichter? Hoe verbeteren we de kwaliteit van onze dienstverlening? Dat soort zaken. Bij dit proces spelen de collega’s en belangrijke rol. En communicatie dus ook! Zonder draagvlak geen optimalisatie.

Aandachtspunten communicatie bij optimalisatie

  1. Geef inspraak > start met de interne communicatie en biedt ruimte om mee te praten
  2. Maak het leuk > bedenk een origineel thema of een creatieve aanpak
  3. Laat meedenken > vraag concreet aan collega’s om met ideeën te komen
  4. Creëer duidelijkheid > communiceer over de voortgang, het proces en de besluitvorming
  5. Deel resultaten > informeer het team over de resultaten en deel een einddatum

Via de interne communicatiemiddelen en persoonlijke communicatie is de optimalisatie van de communicatie met deze aanpak wellicht een goede start!

[ bron: “Regel jij het draagvlak?” van Monica Wigman ]