Nieuwe marketingrollen! Of moeten we Barbapapa marketeer zijn?

Het blijft me fascineren. De veranderende marketingrollen. Van communicatie advies naar content management en van traffic en productie naar online marketing en social media. Ik kan er over blijven lezen, denken en schrijven maar ik ben er nog niet uit. Welke rol past bij mij?

Barbapapa Marketing

In 2012 kwam ik via PowerPR voor het eerst de term ‘Barbapapa marketing’ tegen. Het idee van een flexibele en creatieve invulling van marketingfuncties spreekt me erg aan. Oplossingsgericht en praktisch aan de slag met marketingacties en communicatieplannen. Ik wil best Barbamama zijn! Via een blog op Marketingfacts worden de kenmerken nog eens samengevat. Een Barbapapa marketeer moet voldoen aan de volgende eigenschappen:

  • Makkelijk kunnen aanpassen;
  • Een divers en flexibel team;
  • Op de hoogte van de laatste tools en ontwikkelingen;
  • Creatief en altijd originele oplossingen;
  • Blijft zoeken naar nieuwe mogelijkheden;
  • Weet hoe hij met crisissituaties om moet gaan;
  • Is een met de veranderende omgeving;
  • Blijft experimenteren;
  • Helpt het bedrijf grote sprongen te maken;
  • Verdient respect en aanzien op basis van resultaat.

Ik geloof best dat ik voldoe aan een (groot) gedeelte van deze eigenschappen. Maar is het voldoende voor de invulling van nieuwe marketingrollen? Ben ik flexibel en creatief genoeg?

Nieuwe marketingrollen

Er is natuurlijk geen algemene of standaard structuur vast te stellen. Het is wel duidelijk dat er een omslag gaande is van de traditionele reclame-, pr- en marketingafdelingen naar nieuwe, maar vooral andere, afdelingen en invulling van functies. Er wordt ook weleens gesproken over het ontbreken van deze marketingfuncties. Maar om welke ‘nieuwe’ functies gaat het eigenlijk?

  • Chief Content Officer: storyteller, eindredacteur, corporate branding;
  • Managing Editor: een combinatie van projectmanager en ‘bewaker’ van de verhaallijn;
  • Chief Listening Officer: social media adviseur en conversatiemanager;
  • Audience manager: toezichthouder op de doelgroepen en communicatiemanager;
  • Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie: combinatie van corporate en employer branding;.
  • Channel Master: adviseur en manager van alle communicatieacties en –kanalen;
  • Chief Technologist: coördinator van marketing, communicatie en techniek;
  • Relations manager: account en pr-manager, contacten met ambassadeurs van de organisatie;
  • Coördinator Freelancers: verantwoordelijk voor de inkoop en inzet van externe specialisten;
  • ROO (ReturnOnObjective ) Chief: verantwoordelijk voor ‘return on marketing’ doelstellingen.

 Na dit lijstje met functies en rollen weet ik nog niet precies waar ik het meeste geschikt voor ben. Ik denk aan een combinatie van Managing Editor, Chief Listening Officer en Audience manager. Mijn rol is per opdrachtgever en project wel steeds anders. Wat ik wel zeker weet, is dat ik een marketeer ben en dat ik blijf werken aan het ‘verkopen’ van organisaties, merken, producten en diensten. En dat de activiteiten op het gebied van content management en de online marketingstrategie zullen steeds in ontwikkeling (moeten) zijn. Marketeers blijven veranderen en zijn flexibel. Net zoals Barbapapa!