NaamloosMarketing buzz 

Virale marketing (marketing buzz) is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk of organisatie te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden. Virale marketing richt zich op consumenten, niet bedrijven.  De buzz is vaak gratis en daardoor is virale marketing een opvallend en instrument onderdeel van een marketingstrategie en/of – campagne.

Voordelen

  • Vergeleken met andere  marketingacties kent virale marketing doorgaans een kostenvoordeel.
  • Het mechanisme sluit goed aan bij specifieke doelgroepen zoals kinderen en jongeren, die via de andere (meer traditionele) media moeilijker te bereiken zijn.
  • De grote snelheid van de campagne wordt doorgaans als groot voordeel gezien. Veel traditionele media zoals televisie en printed media hebben een relatief lange aanloopperiode nodig voordat consumenten de reclame voldoende herkennen.

Nadelen

  • Het ontwerpen van virale campagnes is moeilijk en vereist specifieke vaardigheden. Wat vroeger werkte, werkt waarschijnlijk nu niet meer.
  • Vaak is het bij een echt succesvolle campagne niet direct duidelijk dat het om een virale campagne gaat. De “ontdekking” van een commerciële boodschap kan in het ergste geval het succes van de campagne vroegtijdig beëindigen. Dat zou jammer zijn!
  • De virale campagne onttrekt zich, zodra eenmaal gelanceerd, vaak aan de invloed van een organisatie. Waar bij een reclamefilm op televisie binnen enkele uren een campagne gestaakt kan worden, is dit bij virale campagnes meestal niet meer het geval.
  • Sommige mensen stellen het ontvangen van video’s en andere uitingen niet op prijs. Het is mogelijk dat dit negatief uitstraalt op het merk of het imago van een organisatie.

Op zoek naar meer inspiratie?

  1. Emerce: Offline ervaringen voeden online buzz
  2. MarketingFacts: Niet betalen voor reclame
  3. Sprout Magazine: 1 april als marketingtruc: 10 viral voorbeelden

[ Bron: Wikipedia ]