Marketing 2015: waar richten we onze pijlen op?

Het afgelopen jaar was het jaar van (de professionalisering van) digitale marketing, social media en content management. Ook MKB-bedrijven zijn gelukkig regelmatig met deze zaken aan de slag. Er wordt steeds meer geïnvesteerd, MKB-ers bereiken steeds vaker hun klanten online en de mogelijkheden blijven groeien. Maar… waar gaan we nu mee verder in 2015? Waar richten we onze pijlen op? Een paar suggesties, als marketingadviseur van het MKB.

1. Responsive Design

Veel websites zijn nu responsive. Dat worden er steeds meer en meer. Klanten zijn op deze manier goed in staat om op verschillende manieren websites te gebruiken. Het programmeren en ontwikkelen van sites (ook voor het MKB) is definitief veranderd. Contentmanagement systemen bieden thema’s en templates die inspelen op deze ontwikkeling. De keuze is ongelooflijk groot. Dat biedt nieuwe mogelijkheden! De MKB Service Desk schreef er eerder dit jaar ook over.

2. Terug naar af

Marketing gaat nog steeds, ook in 2015, over het kiezen van de juiste (online) kanalen om klanten en prospects te bereiken. Maar het is ook goed om af en toe weer even terug te gaan naar ‘af’. Wie zijn ook al weer onze klanten en prospects? Wie is dus eigenlijk onze doelgroep? Neem even de tijd om (weer) het juiste publiek te bepalen! Meer lezen via Frankwatching: “Hoe kies jij als MKB-er je doelgroep?”

3. Mobiele marketing

Of we het nu willen of niet, ondernemers moeten aan de slag – of doorgaan – met mobiele marketing. Bijna de helft van onze tijd online gaat via smartphone of tablet. De verwachting is dat de mobiele telefoon zelfs de tablet inhaalt als het gaat om de online tijdsbesteding in 2015. Meer cijfers zijn beschikbaar via Adformatie.

4. Klantentrouw en -tevredenheid

Denk goed na over hoe je loyale(re) klanten kunt houden en krijgen… Vaak vormen trouwe en tevreden klanten de basis van een bedrijf. Het klinkt als een open deur, maar het is en blijft van groot belang. Ook in 2015. Blijf zorgen voor positieve ervaringen bij prospects en klanten en zorg dat klanten terugkomen! Wie weet gaan ze nog wel (vaker) positief over de organisatie communiceren. Doel bereikt. Dit geldt uiteraard voor alle soorten bedrijven, zowel B2C als B2B.

Misschien is een klantenonderzoek een idee. Lees daarover via MKB Service Desk: “Hoe houd ik mijn klanten tevreden?”

5. Marketeers worden nerds

De marketeers anno 2015 leren coderen en programmeren. Ze worden eigenlijk een beetje nerds en geeks… Marketing gaat al lang niet meer over de 4 P’s en reclame maken of het opstellen van een persbericht. Het gaat nu over het begrijpen van content delivery, SEO, sociale, e-mail, mobiel, lead generation en hoe al deze zaken samenwerken. Inzicht in hoe het allemaal technisch werkt is essentieel voor het uitvoeren van marketingacties in 2015. Het zijn belangrijke (nieuwe) taken van een marketeer.

Adformatie: “De belangrijkste thema’s voor 2015”

Waar richt jij jouw pijlen op?

Bovenstaande ontwikkelingen zijn, denk ik, een paar marketinggebieden die in 2015 op de (MKB) agenda staan. Online marketing is een heel belangrijk onderdeel van ons leven. Zakelijk en privé. Klanten en prospects zijn overal en altijd online. En voor wie daar misschien nog een heel klein beetje aan twijfelt, lees “We never look up anymore” via Marketingfacts.

Maar…. het bovenstaande lijstje is zeker niet compleet. Ik ben daarom erg benieuwd naar suggesties een aanvullingen! Van harte welkom.