Gastblog van Niels Vos Webdesign Twente

Internationale SEO

Steeds meer ondernemers begrijpen dat het tegenwoordig van essentieel belang is dat de bedrijfswebsite geoptimaliseerd dient te worden. Wil je nou eenmaal online vindbaar worden dan is SEO een belangrijk onderdeel. Ook steeds meer ondernemers begrijpen de basis voor het verbeteren van de webshop of internationale-seowebsite. Het standaard toevoegen van een H1 of een correcte alineaverdeling gaat tegenwoordig het verschil niet meer maken. Toch zie je vaak dat wanneer men ervoor kiest om de stap richting het buitenland te maken er nog veel onduidelijkheden zijn. Met behulp van dit artikel laat ik jullie zien waar jij met je bedrijfswebsite op dient te letten en waar je absoluut rekening mee dient te houden.

Start je internationale SEO-campagne altijd met een marktonderzoek!
Zonder een goed marktonderzoek weet je niet waar je kansen liggen en welke weg je het best kunt inslaan. Een marktonderzoek waarbij je bijvoorbeeld met behulp van een SWOT-analyse gaat bepalen wat je zwaktes zijn en waar je kansen/mogelijkheden liggen zijn van essentieel belang. Ook is het van tevoren van belang dat je duidelijk in kaart brengt wie je grootste concurrenten zijn en hoe zij de online campagne uitvoeren. Een concurrentieanalyse geeft jou een duidelijk inzicht waar je concurrenten staan en of het haalbaar is om binnen een expliciete termijn resultaten te boeken. Een goed marktonderzoek is essentieel voor het succesvol afronden van je internationale SEO-campagne.

Punten waar je vooraf over na moet denken

1. De structuur van je website

De structuur is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden hoe je jouw websitestructuur kunt gaan opbouwen, waaronder:

  • Land TLD-extensie
  • Submappen
  • Subdomeinen

Land TLD-extentie
Een land TLD-extensie is een belangrijke rankingfactor voor de zoekmachine. Je kunt uiteraard scoren met een andere extensie, echter sta je met een Duitse website met een .de-domeinnaam direct 1-0 voor op de domeinnamen zonder landextensie. Het nadelige effect van een nieuwe domeinnaam met landextensie is dat je weer geheel opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van enige waarde. Dit gaat je jaren kosten en wordt veelal gebruikt in het geval van een jarenplan.

Submappen
Submappen geven jou als voordeel dat je gebruik maakt van je bestaande domeinnaam en de opgebouwde waarde. Stel je hebt jouwwebsite.nl en je wilt je website voorzien van Duitse teksten dan maak je een submap aan genaamd jouwwebsite.nl/de/. Zoals je zelf al wel opmerkt heb je bij deze vorm geen landextensie, wat het in de toekomst lastiger maakt om betere resultaten te behalen.

Subdomeinen
Subdomeinen, zoals de.jouwwebsite.nl, zijn hetzelfde als de submappen en geven hetzelfde resultaat.

Welke mogelijkheid je kiest is mede afhankelijk van de mogelijkheden van je website. Heb je veel tijd beschikbaar en zie je het als een jarenplan om door te groeien dan zou ik een nieuwe domeinnaam met landextensie aanbevelen.

2. De teksten op je website

De teksten op je website zijn één van de belangrijkste onderdelen voor meer bezoekers en meer conversies. Je dient de teksten in te richten volgens een duidelijk seo-structuur, maar tevens dien je de kwaliteit van de teksten te vergroten met long-term zoektermen. Het is aan te raden om niet zelf je website te vertalen! Tenzij je uiteraard zelf over een native speaker beschikt van het specifieke land. Kies altijd voor een professioneel vertaalbureau. Zij vertalen niet alleen een stuk sneller maar ook foutloos!

3. Externe en interne linkstructuur

Ook linkbuilding blijft voor je buitenlandse website een absolute aanrader. Over het algemeen volstaat hetzelfde principe als bij een Nederlandstalige website, echter wanneer je je wilt gaan richten op de Duitse zoekmachine dan is het verstandig om ook daadwerkelijk links te krijgen vanaf Duitstalige websites gehost in Duitsland. Zorg ook weer voor variatie in types, aantallen en ankers.

Ook interne linkbuilding wordt door veel mensen vergeten. Wanneer je een correcte inner-linkingstructuur opzet met Duitse zoekwoorden dan kun je op verschillende niveau’s van je categoriestructuur je website boosten in de Duitse zoekmachine.