Hoe gebruik je kleuren voor jouw merkidentiteit?

[ Gastblog van Bryn van Indigo Extra ]

Kleuren spelen een belangrijke rol in het identificeren van jouw merkidentiteit. Het is wetenschappelijk aangetoond dat kleuren verschillende emotionele reacties veroorzaken. Onder andere je concentratie en leervermogen worden door kleuren beïnvloed. De symboliek en associatie van kleuren is niet universeel. In bepaalde gevallen zijn deze cultureel verbonden, denk aan de rode duivels en het Oranje koningshuis. Persoonlijke ervaringen en voorkeuren spelen ook een grote rol. Toch zijn de grote richtlijnen algemeen. Door slim gebruik van te maken van kleuren en kleurencombinaties kun je jouw merk een specifieke identiteit laten uitstralen.

Primaire kleuren

Bij marketing verstaan we onder primaire kleuren rood, geel en blauw. In drukwerk en het mengen van verf worden geel, cyaan en magenta (de cartridges voor je printer) als primaire kleuren gebruikt. Hieronder volgt een korte omschrijving van de emotionele invloed en associatie van elke primaire kleur.

Rood

Rood is een warme, levendige en krachtige kleur. Het trekt meteen de aandacht. Niet voor niets zijn stopborden en verkeerslichten rood. Rood is de kleur van energie, passie en actie. Bekende merken die rood als primaire kleur hebben zijn Coca Cola, McDonald’s en Lego.

Blauw

Blauw is vooral een rustgevende kleur. In tegenstelling tot rood dat een fysieke reactie oproept, beïnvloed blauw onze mentale toestand. Blauw wordt snel geassocieerd met lucht en water. Merken die vertrouwelijk en integer willen overkomen kiezen vaak voor blauw. De kleur wordt vooral veel in de IT-sector gebruikt, denk aan bedrijven zoals Intel, HP & IBM.

Geel

Geel is een sterke, warme en vrolijke kleur. Het is de kleur die het meest opvalt en daarom ook de meeste inspanning van je ogen vraagt. Geel wordt gebruikt om optimisme en warmte uit te stralen.  Omdat geel een intensieve kleur is, wordt geel vaak in combinatie met een andere kleur gebruikt. Shell, IKEA en Zwitsal zijn voorbeelden van merken die geel als hoofdkleur hebben.

Secundaire kleuren

Secundaire kleuren zijn kleuren die door menging van twee van de drie primaire kleuren ontstaan. De definitie van secundaire kleuren verschilt (net zoals de primaire kleuren) in marketing van drukwerk. Bij drukwerk zijn rood (wit + magenta + geel), groen (wit + cyaan + geel) en blauw (wit + cyaan + magenta) de secundaire kleuren. In marketing zijn de secundaire kleuren groen, oranje en paars.

Groen

Groen is de kleur van de natuur en vrede. Door geel en blauw te mengen krijg je de groen.  Het menselijk oog is het gevoeligst voor groene kleuren. Je merkt direct een minimaal verschil op in de kleur groen, in tegenstelling tot andere kleuren. Dit maakt het schilderen van landschappen extra moeilijk en is ook de reden dat de kleur groen wordt gebruikt voor nachtkijkers. Groen wordt sterk geassocieerd met groei en gezondheid. Android, BP en Heineken zijn bekende merken die hoofdzakelijk de kleur groen gebruiken.

Oranje

Het woord oranje is afgeleid van het Perzische “narang”, wat sinaasappel betekend. Oranje heeft in Nederland een speciale betekenis door de verbinding met het koningshuis. Onze nationale sportteams spelen bijvoorbeeld allemaal in het oranje. Oranje relatiegeschenken worden snel met het Oranjefeest (zowel sportief als koninklijk) geassocieerd. Oranje is een vrolijke kleur die warmte en veiligheid uitstraalt. Zowel astronautenpakken en reddingsvesten zijn oranje. Grote merken die gebruik maken van de kleur oranje zijn ING, TNT Express en Ziggo.

Paars

Paars is de kleur van spiritualiteit en koningshuizen. Het symboliseert diepgang, creativiteit en rijkdom. Paarse relatiegeschenken hebben dan ook iets chique. De merken Yahoo, Maxilia en Milka maken gebruik van paars in hun logos.

Conclusie

Er bestaat geen goede of foute kleur voor jouw merkidentiteit en er is dus ook geen verkeerde keuze. Bestudeer zorgvuldig de betekenis van verschillende kleuren en gebruik dit als richtlijnen voor de identiteit die jouw bedrijf nastreeft. Een goede tip om de juiste combinatie te vinden is om bijvoorbeeld promotieartikelen in verschillende kleuren te testen en de reacties achteraf te peilen. Houd wel altijd in je achterhoofd dat kleurenassociaties persoonlijk en vooral cultureel gebonden zijn. Afgezien daarvan is het goed gebruik van kleuren een uitgelezen mogelijk om jouw merk een persoonlijk en uniek karakter te geven.